Moottoritien työmaa hidastaa matkantekoa vain vähän

Kanavasillan puoliskot kohtaavat toisensa pian. Suururakan ensimmäiset työmaat valmistuvat jo heinäkuussa.

SARI ANTTONEN

LAPPEENRANTA. Lappeenranta–Imatra-moottoritien tietyöt herättävät tunteita kiertoteineen ja poikkeusjärjestelyineen. Suururakka on ohi vasta vuonna 2012. Tietyöt eivät kuitenkaan aina hidasta matkantekoa merkittävästi.

Toimittaja ajoi tulevan moottoritien päästä päähän perjantai-iltapäivänä.

Kello 14:00 Kärjen kylä 0 km

Tulevan Lappeenranta–Imatra-moottoritien alkupisteessä on väljää. Edessä on lähes 50 kilometriä matkaa Mansikkalaan Imatralle.

Ennen Selkäharjun tulevaa eritasoliittymää eli nykyistä Mikkelin risteystä ei tietöistä ole muita merkkejä kuin kaadettuja puita ja keskellä aukiota törröttävä talon muuri.

Nopeusrajoitus laskee kuuteenkymppiin. Metsää on myllätty, tien laidat ovat pelkkää hiekkakuoppaa, kaivinkoneen kauha retkottaa kuopan pohjalla. Ruuhkaa ei tiellä ole.

Lavolan liittymän kohdalla nopeusrajoitus laskee kolmeenkymppiin. Liittymän jälkeen alkaa tapahtua. Vauhti hidastuu kahdeksankympin alueella alle seitsemäänkymppiin.

Mattilan risteystyömaan kohdalla hidasteet ovat turhia, vauhti on muutenkin mateleva. Syykin selviää. Letkassa on poliisiauto. Mikähän siinä onkin, että suomalainen kuljettaja hidastaa vauhtinsa reilusti alle rajoitusten heti poliisin nähtyään. Onhan ystävämme kertonut, että hän ei sakota alle 10 prosentin ylinopeudesta.

Kello 14:09 Mattilan risteys 13,3 km

Poliisiauto poistuu rampista, vauhdit kiihtyvät hetken ajaksi sataseen. Myllätyn Viipurintien risteyksen kohdalla vauhti hidastuu taas tietöiden takia.

Kello 14:15 Mälkiän risteys 19 km

Nopeusrajoitus putoaa asteittain kolmeenkymppiin kanavasillalla. Vauhti nousee hitaasti ennalleen siltatyömaan jälkeen. Jonoa alkaa muodostua.

Kello 14:20 Joutseno–Muukko-moottoritie 28 km

Nopeusrajoitus on pohjoiseen päin 80 kilometriä tunnissa koko pätkän ajan, vaikkei rekkajonoa ole. Ajan kuuliaisesti. Kaksi autoa lähes kolaroi yrittäessään ohittaa minut yhtäaikaa. En tiedä sakottaako poliisi, jos tyhjällä moottoritiellä ajaa satasta, vaikka rajoitus on kahdeksankymppiä. En aio kokeilla.

Kello 14:24 Joutseno 31,3 km

Moottoritien jälkeen nopeusrajoitus nousee sataseen. Eikun vauhdilla Joutsenon ohi. Tietyöt ovat takana. Joutsenon Ahvenlammen ja Imatran Mansikkalan välinen moottoritie rakennetaan vasta vuosina 2009–2011. Tienpientareet ovat vehreät, sireenien tuoksi tulvii auton sisälle. Kyllä kesä on ihana.

Kello 14:30 Jänhiälä 38 km

Traktori hidastaa vastaan tulevaa liikennettä. Jotkut eivät viitsi jäädä odottelemaan hyvää paikkaa. Seurauksena hätäisiä ohituksia vastaan tulevan liikenteen eteen.

Kello 14:34 Imatrankosken risteys 44 km

Tullin tiehaarassa radiosetä kertoo, että rajalla on 15 kilometrin rekkajono. Kuutostiellä ruuhkaa ei näy.

Kello 14:36 Imatran Prisma 47,4 km

Nelikaistainen tie alkaa. Liikenne on rauhallista.

Matkaan kului aikaa 36 minuuttia. Lähes sama kuin ilman tietöitä.

Mika Stranden

Kuvatekstit

Kanavan sillalla hitsaillaan parhaillaan liittopalkkeja. Ensi viikolla palkkeja aletaan työntää itäpuolelta käsin puoleen väliin kanavaa. Sen jälkeen länsipuolen lohkoja aletaan siirtää samalla tavoin kohti idästä tulleita palkkeja. Jos kaikki menee nappiin, lohkot osuvat yhteen keskellä kanavaa. Ensimmäinen kanavasilta on tarkoitus ottaa liikenteelle käyttöön tämän vuoden lopussa. Sen jälkeen nykyinen kanavasilta puretaan, ja paikalla rakennetaan toinen uusi silta.

Mattilan eritasoliittymässä Lappeenranta–Vaalimaa-tie yhdistyy Kuutostiehen. Liittymä on Lappeenrannan tärkein sisääntuloväylä. Risteyksen eteläpuolelle rakennetaan kiertoliittymä. Mattilassa rakennetaan melusuojausta asuinalueiden ja hautausmaan kohdalla. Eritasoliittymän alue on valmis vuonna 2010.

Lavolan eritasoliittymä raviradan vieressä yhdistää Helsingintien ja Korkea-ahontien Kuutostiehen. Liittymästä tulee Lappeenrannan läntisin sisääntuloreitti. Lavolan liittymä valmistuu liikenteelle heinäkuussa.

Partalantien risteyksessä tehdään parhaillaan maankaivua telinetöitä varten. Telinetyöt aloitetaan kesäkuun aikana. Muukkoon rakennetaan uusi eritasoliittymä, jonka vuoksi Partalan tie tulee kulkemaan Kuutostien ali ilman liityntää Kuutostielle. Alikulku valmistuu vuonna 2009 kesällä.

Pilotinkadun sillat Lentoaseman kohdalla valmistuvat pikkuhiljaa. Kuutostien eteläpuolinen silta otetaan liikenteelle käyttöön kesäkuun aikana. Pilotinkatu tulee kulkemaan lentokentältä Mattilaan Kuutostien ali. Sen pitäisi olla valmis syyskuussa.

Kirjoittaja:
Sari Anttonen