Huippukesä ei ole lämmittänyt hotellien laajentumishaluja

Vain Sokos Hotel Lappee suunnittelee laajennusta. Matkailuammattilaisten mielestä uutta hotellia ei voi rakentaa kesäkysynnän varaan.

KIRSI KERKKÄNEN

SAARA KOHO

HOTELLIKAPASITEETTI on täpötäyden kesän takia taas tapetilla Lappeenrannassa. Asia nousi esille viime kesänä, kun Lappeenrannan kaupunginjohtaja Seppo Miettinen ilmoitti kaipaavansa Lappeenrannan keskustaan uutta, korkeatasoista liikemieshotellia.

Huippukesästä huolimatta vain Sokos Hotel Lappee suunnittelee hotellikapasiteetin lisäämistä. Eekoon hotelli- ja ravintolalinjan toimialajohtaja, Pertti Timonen uskoo, että jo olemassa olevien hotellien laajentaminen on kannattavaa.

Kokonaan uutta hotellia ei hänen mielestään kannata rakentaa pelkän kesäkauden varaan. Sokos Hotel Lappeen laajennus on parhaillaan suunnitelmavaiheessa.

HOTELLI Scandic Patrian hotellinjohtajan Tomi Saarelaisen mielestä puhe hotellihuonepulasta on suhteellinen käsite. Koko vuoden käyttöasteet ovat edelleen korkeintaan 55 prosenttia, joten laajentamista pitää miettiä tarkasti.

– Kaikissa kaupungeissahan hotellit ovat kesällä täysiä. Mutta ei uutta supermarkettiakaan rakenneta vain siksi, että kaupassa sattuu olemaan jonoa, Saarelainen vertaa.

Scandic Patrialla ei ole tällä hetkellä laajennussuunnitelmia. Tulevat kylpylähankkeet Huhtiniemeen ja Joutsenon Rauhaan lisäävät osaltaan kilpailua majoituksessa.

– On hyvä, että on suunnitelmia. Täytyy kuitenkin muistaa, että kylpylän kannattava pyörittäminen vaatii korkeaa käyttöastetta, joten voi olla, että laskelmat menevät vielä uusiksi, itsekin kylpyläjohtajana toiminut Saarelainen huomauttaa.

Myös imatralaisen hotelli Vuoksenhovin hotellinjohtaja Ilkka Lyly on sitä mieltä, että Etelä-Karjalassa ei juuri nyt ole tarvetta hotellikapasiteetin lisäämiselle. Hän näkee Lappeenrannan ja Imatran yhtenäisenä kokonaisuutena. Kun Lappeenrannan hotellit ovat täynnä, puhelimet alkavat soida Imatralla.

– Jos matkailija tulee vaikka Pietarsaaresta Lappeenrantaan tapahtumaa varten, häntä ei 30 kilometrin lisämatka paljoa heilauta.

ETELÄ-KARJALAN Matkailu Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Janne Huttunen ei tyrmää ajatusta uudesta liikemieshotellista.

– Etelä-Karjalassa hotelleilla on poikkeuksellinen hyvät käyttöasteet, eli siinä mielessä lisäkapasiteetti ei ole mahdoton ajatus. Kasvavat Venäjän-markkinat on hyvä pitää mielessä.

Huttusen mukaan olisikin tärkeää saada venäläiset ostosmatkailijat jäämään Lappeenrantaan yöksi.

– Ympärivuotisuus on haasteemme. Uudet kylpylähankkeet ovat siitä loistavia, että kylpylät vetävät väkeä myös talvisin.

SAIMAAN MATKAVERKON toimitusjohtaja Kirsti Laine kertoo, että Lappeenrannan hotellien ruuhkainen kesätilanne näkyy myös yrityksen risteilymatkapakettien myynnissä.

– Suurin osa meidän asiakkaistamme tulee muualta Suomesta. Jos hotelleihin ei mahdu, jää laivakin tyhjemmäksi.

Viipurin Golfin toimitusjohtajan Kimmo Pennasen mukaan golfarit valittavat hotellihuonepulaa ajoittain.

– On joitakin piikkejä, mutta yleensä golfarit näyttävät saavan majoituksen. Ainakin tämä heinäkuu on meillä jo umpitäynnä, enempää pelaajia kentälle ei mahdu, Pennanen toteaa.

EDULLISET majapaikat eivät vedä asiakkaita hyvätasoisten hotellien tavalla. Esimerkiksi kesähotelli Karelia-Parkissa Lappeenrannassa on huoneita vapaana lähes joka yö.

– Keskimäärin alle puolet huoneista on käytössä, Karelia-Parkin toimitusjohtaja Kari Nalli kertoo.

Hän pitääkin vähän omituisena puhetta Lappeenrannan hotellipulasta, koska heiltä ainakin huoneita löytyy. Toisaalta erityisesti suomalaiset turistit ovat Nallin mukaan sen verran vaativia, että edullisen kesähotellin varustetaso ei heille riitä.

– Monille ulkomaalaisille riittää, että on yösija ja aamupala. Suomalaiset haluavat enemmän tähtiä, toimitusjohtaja mainitsee.

KUVATEKSTI

VESA LAITINEN

Hotelli Scandic Patrian kerrossiivoojalla Natalia Abramovalla riittää työsarkaa kesäkuukausina. Hotellihuoneen siivous uusia asiakkaita varten kestää keskimäärin 20 minuuttia.

Kirjoittaja:
Kirsi Kerkkänen, Saara Koho