Liikenneministeri Anu Vehviläinen haluaa rekkarallille uudet säännöt

Vehviläinen vaatii Venäjän sisäasianministeriötä kumoamaan kiireesti tulliasetuksen, joka pakotti autorekat Imatran ja Nuijamaan raja-asemille. Muussa tapauksessa Vehviläinen harkitsee rajoituksia raskaalle liikenteelle Etelä-Karjalassa.

MATTI SAARELA

LIIKENNEMINISTERI Anu Vehviläisen (kesk.) mitta on täynnä. Vehviläisen mukaan raskaan liikenteen määrät Etelä-Karjalassa ovat kasvaneet niin suuriksi, että alueen tiestö ja ympäristö eivät enää kestä alati paisuvaa rekkatulvaa.

Vehviläisen mielestä tieturvallisuus on vaarantunut olennaisesti ja alueen asukkaiden lähiympäristö ja asumisviihtyisyys kärsivät kohtuuttomalla tavalla.

– On pakko todeta, että nyt ollaan äärirajoilla. Tilanne muuttui entistä kaoottisemmaksi sen jälkeen, kun Venäjä otti toukokuun lopussa käyttöön tulliasetuksen, joka estää autonkuljetusautojen rajan ylityksen Vaalimaalta, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mukaan liikenteen nopea kasvu on johtanut siihen, että Nuijamaan ja Imatran rajanylityspaikoille menevät tiet ovat olleet täysin tukossa. Sen vuoksi hän on antanut ministeriölle tehtäväksi selvittää, miten liikennettä voidaan rajoittaa alueella.

– Joudumme vakavasti harkitsemaan autonkuljetusrekkojen liikenteen rajoittamista Suomen teillä, erityisesti Etelä-Karjalassa, ellei Venäjä peruuta tai lykkää tulliasetustaan, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mukaan liikennerajoituksia voidaan asettaa kansallisilla päätöksillä. Monissa Euroopan maissa rekalla ajamista on rajoitettu öisin ja viikonloppuisin.

– Totta kai se on raskaan luokan päätös, jos näihin rajoituksiin mennään. Joudumme katsomaan tarkkaan, mikä on mahdollista ja mikä ei, hän sanoo.

Rajoitukset eivät myöskään vähennä ainakaan välittömästi kauttakulkuliikennettä Suomen maanteillä. Rekkajonot siirtyvät vain toiseen paikkaan.

– Jonkun verran rajoituksia voidaan tehdä liikenteen ohjauksella ja liikennerajoituksilla, mutta me selvitämme myös mahdollisuuksia käyttää kovempia rajoituksia ja selvitämme parhaillaan, vaatiiko niiden käyttö tieliikennelain muutosta, Vehviläinen sanoo.

Vehviläinen ei halua ottaa kantaa siihen, parkkeerataanko tulliin pääsyä jonottavat rekat jatkossa satamien terminaalialueille vai Porvoon moottoritielle.

– En näillä tiedoilla voi ottaa siihen kantaa. Tiehallinto on paras arvioimaan, että miten tulemme tekemään, hän sanoo.

Venäjän sisäministeriö antoi toukokuussa asetuksen, jossa määrätään, että autorekkojen tullitarkastuksia tehdään vain Nuijamaan ja Imatran raja-asemilla. Vehviläinen myöntää, ettei Suomen hallitukselta tai muilta viranomaisilta paljon asiasta kyselty etukäteen.

– Kärsivällisyyteni asian suhteen on alkanut nyt olla äärirajoilla, hän sanoo.

Vehviläisen mielestä ministeriö tai Suomen hallitus ei ole kuitenkaan aikaillut omissa toimissaan.

– Ei tässä nyt niin hitaasti ole reagoitu. Venäjän liikennepuolen ihmiset ovat luvanneet tapaamisissa välittä meidän huolemme eteenpäin, mutta on tietysti aina niin, että se tieto ei heilläkään päin oikein kulje. Se ei ole aina niin yksinkertaista, Vehviläinen sanoo.

Rekkaparkit pitäisi Vehviläisen mukaan rakentaa Venäjän puolelle. Venäläisillä on myös jo vireillä suunnitelmia niiden rakentamisesta.

– Me olemme kaikki tässä opiskelleet ja tehneet tätä Venäjä-yhteistyötä ja katsottu, etteivät nämä asiat ole meidän päätösvallassa, hän sanoo.

Vehviläinen pitää hyvänä, että Suomen ja Venäjän välisen talouskomission alaisuuteen ollaan perustamassa rajaliikenteen ongelmia käsittelevää työryhmää. Vehviläisen mielestä kiireellisin tavoite on saada autonkuljetusautojen Nuijamaalle ja Imatralle ohjaava asetus kumottua.

KUVATEKSTI

ES-ARKISTO/MARJUT VUOTILA

Liikenneministeri Anu Vehviläinen kävi kesäkuussa tutustumassa rekkajonoihin Imatralla. Hänen mielestään alueen tiestö ei enää kestä edes nykyisiä liikennemääriä.

Kirjoittaja:
Matti Saarela