Finavia ja Fly Lappeenranta virittelevät yhteistyötä lentokentälle

Ainakin osa lentokentän toiminnoista voi siirtyä Finavialta Fly Lappeenrannalle. Uusi toimintamalli helpottaisi esimerkiksi halpalentoyhtiöiden tuloa Lappeenrantaan.

HEIKKI SOPANEN

LAPPEENRANNAN lentokenttä saattaa siirtyä osittain Fly Lappeenrannan vastuulle. Yhtiön edustajat neuvottelivat eilen Finavian pääjohtajan kanssa yhteistyöstä lentokentän toimintojen kehittämisen vauhdittamiseksi.

Lappeenrannan ja Helsingin välistä reittiliikennettä hoitava Fly Lappeenranta haluaa kehittää lentotoiminnan lisäksi myös muuta lentoasemaa. Se on valmis ottamaan vastuulleen toimintoja, joita Finavia on hoitanut tähän saakka.

Finavian pääjohtaja Samuli Haapasalo kertoo, että neuvotteluja on käyty hyvin myönteisessä hengessä.

– Haemme uudenlaisia rakenteita, joilla lentoasemaa voitaisiin kehittää niin, että se olisi molempien etujen mukaista. Tarkoitus on synnyttää mahdollisuuksia uudenlaisiin bisneksiin ja kysyntään.

Haapasalon mukaan Finavia tekee omalta osaltaan laskelmia, jotta syntyisi maakuntaa ja Finaviaa hyödyttävä lopputulos.

– Mietimme ratkaisuja, jotka mahdollistavat uusia reittimahdollisuuksia ja muita kehittämistoimia ja olisivat EU-määräysten mukaisia.

Haapasalon mukaan on mahdollista, että Finavia vuokraa joitakin tiloja lentoasemalta Fly Lappeenrannalle.

– Lennonjohdon ja kunnossapidon palvelut tuottaisimme todennäköisesti jatkossakin itse, mutta kustannuksia voitaisiin jakaa. Pyrimme malliin, joka voidaan toteuttaa ilman lainmuutoksia ja luulen, että löydämme sen.

FLY Lappeenrannan yhtenä tavoitteena on saada halpalentoyhtiöt käyttämään Lappeenrannan kenttää. Tähän saakka niiden kiinnostus on kaatunut korkeisiin lentokenttämaksuihin.

Myös Pietarin lentoreitin avaamisen eteen tehdään rajusti töitä.

Lentoyhtiön hallituksen nykyinen puheenjohtaja Onni Hietalahti Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöistä kertoo, että tavoitteena on lentokentän kehittäminen kaikin tavoin.

– Finavian kanssa neuvoteltiin hyvässä hengessä. Tässä vaiheessa ei ole muuta sellaista kerrottavaa, mikä ei olisi jo ollut julkisuudessa.

Fly Lappeenranta on aloittanut voimakkaan markkinoinnin uusien lentomatkustajien saamiseksi. Ensimmäinen toimintavuosi ei ole ollut matkustajamäärissä aivan tavoitteiden mukainen. Toiminnan vauhdittamiseksi järjestettiin syksyllä myös osakeanti, jossa osakepääoma korotettiin 100 000 eurosta 190 000 euroon.

Samalla yhtiön hallitus vaihtui kokonaan. Perustajaosakkaat, helsinkiläiset Esa Korjula ja Casper Mickwitz siirtyivät syrjään, samoin kolmannen perustajaosakkaan, Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin.

Korjula, Mickwitz ja Kaupunkiyhtiöt sijoittivat yhtiön perustamisvaiheessa osakepääomaan 100 000 euroa. Korjulalla on lisäksi sijoitettuna yhtiöön huomattava summa rahaa oman pääoman ehtoisena lainana.

Syksyn lisäannin osakkeista merkitsi suurimman osan lappeenrantalainen sijoitusyhtiö Conte Invest, jonka toimitusjohtaja Janne Mäenpää nousi Fly Lappeenrannan hallitukseen. Lentoyhtiön nykyinen toimitusjohtaja Ari-Pekka Paananen merkitsi myös osakkeita, ja hänestäkin tuli hallituksen jäsen.

Hallituksen puheenjohtajaksi Korjulan tilalle valittiin Onni Hietalahti, joka on Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöiden varatoimitusjohtaja.

MICKWITZIN mukaan hallituksen jäsenten vaihtoon ei liity mitään ihmeellistä. Mickwitz sanoo, että hänen syrjään jäämisensä johtui siitä, että hän on myös Fly Lappeenrannan kehityspäällikkö.

– Olisi vähän nurinkurista, jos yhtiön toimitusjohtajan alainen olisi toimitusjohtajan esimies hallituksen jäsenenä. Muuten olen yhtiön kehittämisessä vahvasti mukana.

Entinen hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula kertoo, että hän ei ole enää millään tavalla mukana yhtiön toiminnassa.

– Olen valmis myymään myös osakkuuteni yhtiössä, kun sopiva hetki tulee. Minun työni yhtiössä tuli tehtyä, ja jäin syrjään alkusyksystä. Toiminnan kehittäminen on nyt paikallisten käsissä.

Korjula toivoo, että neuvottelut Finavian kanssa Lappeenrannan kentän kehittämisestä johtavat hyvään lopputulokseen.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Fly Lappeenranta haluaa vahdittaa liikennettä Lappeenrantaan. Iltakone Helsingistä Lappeenrantaan saapui keskiviikkona aikataulussa.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen