Rantaraitti valmistuu pätkä kerrallaan

Ensimmäisellä pätkällä voi ihailla hienoja Saimaa-maisemia Lappeenrannan keskustan tuntumassa. Tavoitteena on yhtenäinen kävely- ja pyöräilyraitti kaupungin rannoille.

LAPPEENRANTA. Saimaan rantaraitti toteutuu Lappeenrannassa pätkittäin. Valmista alkaa olla kilometrin parin pätkä Huhtiniemestä Palloon.

– Raittia on rakennettu Huhtiniemen entiseltä esikunta-alueelta eli steinerkoulun tontilta Saunarannanpuistoon, joka on Rakuunalahden täyttöalue, täsmentää hortonomi Hannu Tolonen kaupungin teknisestä toimesta.

Raitti menee Huhtiniemen päästä kerrostalojen jälkeen Korkkitehtaanrannassa ja Cloetta-Fazerin tehdasalueen jälkeen Rakuunamäen rannan Upseeripuistossa. Sen jälkeen pitää kulkea kiusallisen läheltä asunnoiksi muutettujen rantakasarmien pihaa.

Muuten raitilla on mukava kävellä ja katsella myös maisemia. Näkymä Saimaalle on hieno.

– Pyörällä sitä on vielä hankala ajaa. Paikoittain on kiviä ja pinnoite puuttuu vielä. Se tulee kivituhkasta, Tolonen kertoo.

Kevyelle liikenteelle tarkoitettu rantaraitti jatkuu ajan kanssa nyt kunnostetulta pätkältä suuntaan ja toiseen. Sen rakentaminen on enimmäkseen jo olemassa olevien polkujen ja raittien kunnostamista ja yhdistämistä.

Tavoitteena on tehdä yhtenäinen kaupungin rantoja myötäilevä raitti Skinnarilasta Palloon, josta se haarautuu kahtaalle.

Linnoituksen suuntaan on jo tehty pyörätie, joka kiertää Linnoituksen niemen, kaartaa Kaupunginlahden ja jatkuu rannassa Myllysaaren itäpuolelle.

Tyysterniemen suunnalla on vanha rantatie, mutta välissä on entinen Viipurin vanerin, nykyinen Puukeskuksen alue. Sille on suunnitteilla asuntoja.

– Alueen kaavoituksessa reitti pitää ottaa huomioon niin, että sille jätetään vapaata rantavyöhykettä, Tolonen sanoo.

Skinnarilan suunnalla ongelmakohta on Huhtiniemi, missä raitille pitää saada kaistale rantaa nykyisellä leirintäalueella. Sille on suunnitteilla kylpylä.

Tolosen mukaan avoinna on myös raitin linjaus Huhtiniemen vedenpuhdistamon ja vesilaitoksen alueella. Huhtiniemen kärjen asuinalueen raitti ohittaa tyvestä.

Sammonlahdessa rantaraitille ei ole esteitä, ja sinne valmistunee raitin seuraava pätkä. Työ alkaa Tolosen mukaan todennäköisesti ensi kesänä.

Raitin rakentamistahti riippuu rahasta.

– Se pitää ottaa ympäristörakentamisen määrärahasta. Jos muuta rahoitusta ei tule ollaan varmaan vuodessa 2020, ennen kuin raitti on jossain kuosissa.

Toistaiseksi rantaraitin suunnittelukin on kesken. Skinnarilan ja Pallon välille tehty yleissuunnitelma kävi kesällä kertaalleen teknisessä lautakunnassa, mutta jäi pöydälle.

– Suunnitelmaa tarkastellaan Huhtiniemen osalta kunhan kylpylähanke edistyy, kertoo tuotantojohtaja Pasi Leimi teknisestä toimesta.

Hänen mukaansa rantaraitista tulee vaihtoehto suoremmille ja korkeatasoisille pyöräteille.

– Kahdentasoista reittiverkostoa tässä haetaan.

Esimerkiksi Sammonlahdesta keskustaan polkee suorinta tietä Helsingintien vartta. Rantaraitti ja Huhtiniemen muut mutkittelevat raitit sopivat enempi virkistyskäyttöön.

Lauritsalan suunnalle on Leimin mukaan nyt tärkeintä saada suora pyörätie ydinkeskustan lävitse.

– Valtakatu pitää saada kuntoon, että saadaan kaupungin iso kevyen liikenteen verkosto toimivaksi.

KUVATEKSTI

MIKA STRANDÉN

Lähes valmista rantaraittia päästä ja toisesta. Huhtiniemen päässä raitti alkaa kuusikosta ja Pallon päässä se päättyy koivikkoon lähellä Tyysterniementietä.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen