Kanavan yli huristellaan nyt uutta siltaa pitkin

Toinen Mälkiän uusista kanavasilloista avattiin torstaina liikenteelle. Vanha kanavasilta puretaan, ja sen tilalle rakennetaan uusi silta. Purkutöiden ajaksi Saimaan kanava täytetään kivimurskeella sillan kohdalta.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Mersullaan Joensuun suutaan pitkin Kuutostietä torstaina kello kahden aikaan iltapäivällä ajellut Risto Nenonen sai autoonsa kotiin vietäväksi komean kukkakimpun.

– Onneksi olkoon. Olette ensimmäinen Mälkiän uuden kanavasillan ylittäjä, kukat ojentanut projekti-insinööri Marja Mattinen onnitteli Nenosta.

Ennen sillan avaamista liikenteelle Mälkiän uuden sillan ylittivät Partalan siivapyöräkerhon traktorit. Komea yhdeksän vanhan traktorin ohimarssi alkoi tasan kello 14.

Uusi silta on 318 metriä pitkä. Sillan alikulkukorkeus on 24 metriä, ja sillan kansi nousee noin 30 metriin kanavan pinnasta.

– Tämä on niin sanottu liittopalkkisilta. Kannen kantavana rakenteena toimivat teräspalkit ja vain sillan kansi on betonia, siltatyömaan vastaava mestari Kimmo Kinnunen kertoo.

Uuden sillan käyttöönoton jälkeen vanha silta suljettiin liikenteeltä. Vanhan sillan tilalle rakennetaan uusi silta, pari nyt avatulle uudelle sillalle.

Vanha silta puretaan. Purkutyöt alkavat heti, kun liikennöinti kanavalla loppuu talviseisokin ajaksi. Purkutöiden aikana kanava täytetään väliaikaisesti kivimurskeella sillan kohdalta.

– Kanava täytetään liikennekatkon ajaksi kalliomurskeella. Kanavassa on vettä noin kuusi metriä, eli siihen tulee täytettä noin seitsemän metsiä, Kinnunen kertoo.

Vahan sillan purkutyöt aloitetaan tammikuun lopulla. Teräspalkkisilta paloitellaan, ja palat kuormataan kanavan pohjalla pois vietäväksi.

Kuutostien perusparannus on ollut sen tekijöille mieluinen työmaa. Kukat ojentanut Mattinen kuvaa työpaikkaa siltatyömaalla pieneksi lottovoitoksi.

– Minulle se on ollut lottovoitto. Ei tällaista työmaata saa lappeenrantalaisena toista kertaa uransa aikana, jos ei ole valmis lähtemään reissuhommiin, Mattinen sanoo.

– Tämä on ollut todella mielenkiintoinen projekti. Töitä on ollut laidasta laitaan. Tässä on tullut vastaan paljon yllättäviäkin asioita, hän jatkaa.

Traktorimarssin johdossa häärivät Partalan siivapyöräkerhon isojäärä Juha Kuorttinen ja puumerkkijäärä Osmo Hirvi.

Siivapyörä on Hirven mukaan traktorin lisälaite, jota aikaisemmin käytettiin voiman ulosottoon. Siivapyörän avulla traktorin moottoria voitiin muiden käyttää maatalouskoneiden voimanlähteenä.

– Remmin avulla sillä pyöritettiin sirkkeleitä, puimakoneita ja myllyjä, Hirvi kertoo.

KUVATEKSTI

SEPPO RAUTIOVAARA

KIMMO METSÄLÄ

Kuvassa oikealla näkyvä vanha teräsbetonisilta puretaan. Tammikuun lopussa alkavien purkutöiden aikana Saimaan kanava täytetään sillan kohdalta kivimurskeella.

Projekti-insinööri Marja Mattinen ojensi uuden kanavasillan ensimmäisenä ylittäneelle Risto Nenoselle komean kukkakimpun.

Uusi silta on 318 metriä pitkä, ja sen kansi on 30 metrin korkeudella kanavasta.

Partalan siivapyöräkerhon traktorimiehet järjestivät näyttävän traktorimarssin uuden sillan yli.

Kirjoittaja:
Matti Saarela