Lappeenrannan seudun kunnat tekevät yhteisen yleiskaavan

URPO LAANINENLappeenrannan seudun kahdeksan kuntaa laativat yhteisen rakenne

URPO LAANINEN

Lappeenrannan seudun kahdeksan kuntaa laativat yhteisen rakenneyleiskaavan. Tarkoitus on hahmottaa kehittämisen painopistealueet ja tulevat maankäytön alueet. Niiden pohjaksi konsultti ja virkamiehet ovat työstäneet kolme vaihtoehtoista rakennemallia.

Kuntien johtavat luottamushenkilöt pääsivät ottamaan malleihin ensimmäistä kertaa kantaa torstaina seminaarityyppisessä työpajassa.

Seminaarin vetänyt Joutsenon kaavoitusinsinööri Heikki Puranen totesi, että ensimmäisen rakenneyleiskaava on tarkoitus saada hyväksytyksi ennen ensi kesää. Sen laatiminen alkoi viime keväänä.

– Taustalla on tietysti Paras-hanke, jonka yhtenä osana on seudullinen maankäyttö.

Vaihtoehtoiset rakennekaavat ovat kärjistettyjä malleja, joissa kaikissa on Purasen mukaan hyviä ja huonoja puolia.

Seminaarissa sai ylivoimaisesti suurimman kannatuksen vaihtoehto 2 eli valtatien kehityskäytävä.

Puranen sanoi, että se ei ole tietenkään ainut ratkaisu, mutta tuleva rakenneyleiskaava varmaankin laaditaan sen pohjalta.

Kuntien yhteinen yleiskaava kattaa Lappeenrannan ja Joutsenon lisäksi Taipalsaaren, Luumäen, Lemin, Savitaipaleen, Suomenniemen ja Ylämaan.

VAIHTOEHTOISET KAAVAMALLIT

1. Keskusten verkosto: Asuminen, työpaikat ja palvelut sijoittuvat Lappeenrannan lisäksi seutu-, kunta- ja alakeskuksiin, joihin rakentaminen ohjataan. Tieyhteydet ovat hyvät keskusten välillä, ja liikkuminen perustuu henkilöautoon.

2. Valtatien kehityskäytävä: Etelä-Karjalan kasvun runkona on 6-tien suuntainen kehityskäytävä, jolle syntyy uusia keskuksia erityisesti risteysalueille. Myös rautatieasemien seudut kehittyvät. Yhteydet Helsingin, Imatran ja Venäjän suuntaan korostuvat. Kehityskäytävällä on toimiva joukkoliikenne, ja myös lähiraideliikenne on mahdollinen.

3. City ja maalaismaisema: Asuminen, työpaikat ja palvelut keskittyvät Lappeenrantaan ja sen läheisyyteen. Maaseutu kehittyy rakenteeltaan hajanaisena kakkos- ja loma-asuntojen kohteena. Lappeenranta on verkostoitunut Pietarin metropoliin. Joukkoliikenne toimii, ja Lappeenrannasta on nopeat raide- ja moottoritieyhteydet muihin keskuksiin.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen