Veljesten koulunkäynti Imatralla ei onnistu kuntaliitoksen jälkeen

Joutsenolaiset erityislapset ovat käyneet koulua Imatralla. Kun Kokkosen veljekset vuodenvaihteen jälkeen muuttuvat lappeenrantalaisiksi, järjestely ei enää käy Imatralle.

LAPPEENRANNAN ja Joutsenon kuntaliitos tietää muutoksia joutsenolaisten erityislasten elämään. Kymmenvuotiaat kaksospojat Eemeli ja Aleksi Kokkonen joutuvat vaihtamaan koulua.

Kokkosen veljekset käyvät tällä hetkellä koulua Imatralla, mutta ensi lukukaudella koulu vaihtuu joko kotinurkille tai Lappeenrantaan.

Imatra irtisanoo harjaantumisopetuksen yhteistyösopimuksen, eikä siinä ole neuvottelun varaa. Oppilaiden kannalta olisi parasta, jos he saisivat jatkaa entisessä koulussa.

– Olemme kysyneet haluaisiko Imatran kaupunki neuvotella sopimuksen uudestaan, ja pitäisikö esimerkiksi hinnat tarkastaa. Meille on vastattu, ettei kyse ole siitä, vaan he irtisanovat sopimuksen joka tapauksessa, kertoo Lappeenrannan opetuspäällikkö Mari Routti.

Kokkosen veljekset saavat jatkaa koulunkäyntiä Imatralla vielä kevätlukukauden. Syksyllä he siirtyvät joko Lappeenrannan Voisalmen kouluun tai Joutsenon Kesolan kouluun.

– Tällä hetkellä ei ole mitää estettä sille, etteikö opetusta voisi järjestää Joutsenossa. Kesolan koulu soveltuu tarkoitukseen erittäin hyvin, Routti sanoo.

EEMELIN JA Aleksin äiti Anu Pullinen toivoo, että koulu siirtyy Joutsenoon. Hän on muutoksesta hyvin huolissaan siinä tapauksessa, jos koulutie kääntyy Lappeenrannan suuntaan.

– Meidän pojilla koulupäivään liittyy niin paljon muutakin, on fysioterapiaa ja puheterapiaa.

Koulutien suunnan muutos mutkistaisi Kelan järjestämiä terapiakäyntejä. Nyt terapiat ovat niveltyneet koulupäivien jatkoksi, mutta Lappeenrannasta Imatralle siirtyminen pitkittäisi lasten päivää monta tuntia.

– Puheterapia ja allasjumppa jäävät pois, jos koulu siirtyy Lappeenrantaan, Pullinen pelkää.

Lappeenrannassakin terapeutteja olisi, mutta Pullinen ei halua missään nimessä, että pojille tutuiksi tulleet ja hyviksi koetut ihmiset vaihtuisivat.

Pullista mietityttää myös se siirtyvätkö henkilökohtaiset avustajat poikien mukana uuteen kouluun. Kumpikin poika tarvitsee avustajan, joka hallitsee viittomakielen.

– Viittomakieliset avustajat ovat tosi kiven alla, Pullinen tietää.

Hän toivoo, ettei kuntaliitos tiedä erityislasten vanhemmille uutta paperisotaa.

– Saimme tapeltua pojille invataksin koulukyydiksi Imatralle. Pitääköhän sekin anoa uudestaan? Erityislasten asioissa pitää täyttää valtava määrä erilaisia kaavakkeita, ja kaikki pitää olla pilkulleen.

IMATRAN kaupungilla on tällä hetkellä yhteistyösopimus erityislasten koulunkäynnistä Joutsenon lisäksi Rautjärven ja Ruokolahden kanssa. Se jatkaa sopimusta pohjoisten kuntien kanssa.

– Sopimuksen irtisanominen ei liity suoraan Joutsenon ja Lappeenrannan kuntaliitokseen, Vuoksenniskan koulun rehtori Marja-Liisa Kurvinen sanoo.

Hän kertoo, että irtisanomisen taustalla ovat ennen muuta koulun tilaongelmat. Terapiahuone on jouduttu ottamaan luokkatilaksi, ja oppilaiden vähetessä se saadaan jälleen oikeaan käyttöön.

– Mietimme, että joutsenolaisillahan on nyt mahdollisuus saada harjaantumisopetusta Lappeenrannassa. Sinänsä asia liittyy kuntaliitokseen, Kurvinen toteaa.

Imatralla koulua käy neljä joutsenolaista erityislasta. Pohjoisista kunnista Imatralla käy muutama lapsi.

– Rautjärvellä ja Ruokolahdella ei ole ollenkaan mahdollisuutta erityisopetukseen, huomauttaa Kurvinen.

PÄÄSÄÄNTÖISESTI joutsenolaisten erityislasten palvelut paranevat kuntaliitoksen myötä.

– Lähipalvelut säilyvät Joutsenossa. Sen lisäksi erityislasten on mahdollista saada Lappeenrannassa sellaisia palveluja, joita pienessä kunnassa ei ole ollut, kertoo Joutsenon sosiaalisihteeri Merja Heinonen.

Joutsenossa toimii yksi vammaistyöntekijä, jonka toimipiste säilyy ennallaan. Heinonen toivoo, että kuntaliitoksen jälkeen alueen palvelut paranevat muun muassa tukihenkilötoiminnan kautta.

Jokainen kunta räätälöi lakisääteiset vammaispalvelut omalla tyylillään. Lappeenranta ja Joutseno ovat tehneet yhteistyötä jo ennen kuntaliitosta ja hakeneet yhteistä linjaa.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Aleksi ja Eemeli Kokkosen koulupäivä jatkuu usein puhe- tai fysioterapialla.

Mietimme, että joutsenolaisillahan on nyt mahdollisuus saada harjaantumisopetusta Lappeenrannassa.

Marja-Liisa Kurvinen

Kirjoittaja:
Kaisa Juntunen