Fly Lappeenrannan konevalinnasta jätettiin kanne markkinaoikeudelle

Virossa toimiva JP Air haluaa kumota valintapäätöksen ja vaatii myös täytäntöönpanon välitöntä keskeyttämistä. Fly Lappeenranta pitää kannetta perusteettomana.

JYRKI NUOTTIMÄKI

LAPPEENRANTA. Virolainen charter- ja rahtilentoihin erikoistunut JP Air Oü on jättänyt markkinaoikeudelle kanteen Fly Lappeenrannan uuden lento-operaattorin valinnasta. Lentoyhtiö vetoaa julkisista hankinnoista annettuun lakiin, jota Fly Lappeenranta on JP Airin mielestä laiminlyönyt.

Kanteen mukaan JP Airilla ei ole ollut mitään mahdollisuutta osallistua tarjouskilpailuun, josta ei ole tiedotettu lain vaatimalla tavalla.

– Tässä on meidän mielestä toimittu EU:n kilpailusäännösten vastaisesti, koska tarjouspyyntöä ei ole tehty julkisesti. Siinä (Fly Lappeenranta) ovat kuitenkin kaupungit ja kunnat rahoittajina ja pitkälle myös omistajina, sanoo JP Airin omistajiin kuuluva Juhani Peltonen.

– En halua kommentoida mielelläni enempää, koska meillä on neuvottelut käynnissä Fly Lappeenrannan kanssa. Ne koskevat lentoihin liittyvää yhteistoimintaa. Jos niissä päästään tyydyttävään ratkaisuun, vedämme kanteen pois markkinaoikeudesta.

LAPPEENRANNAN kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin ei aio menettää yöuniaan kanteen takia.

– Se on täysin perusteeton. Fly Lappeenranta on yksityinen yhtiö, eikä se ole millään tavalla julkisten hankintalain säännösten alainen.

Hultin näkee kanteen takana lentoliikenteen pienien piirien keskinäistä kateutta.

– Lakia ei tunneta, jos vedotaan julkisia hankintoja koskevaan lainsäädäntöön. Kanteen väitteet eivät pidä paikkaansa. Julkinen yhteisö ei voi edes osallistua lentoliikenteeseen. Rajat ovat kohtalaisen selvät.

– Kaupunkiyhtiön osakkuus lentoyhtiössä ei tee tästä julkista hankintaa. Käsitteet ja asiat ovat kanteen tekijältä menneet sekaisin, Hultin sanoo.

– Tarjouskilpailua ei ole ollut tarvetta pitää. Riittävän vaikeaa on ollut löytää hyvä ja luotettava toimija reitille.

FLY LAPPEENRANTA ei ollut Hultinin mukaan JP Airiin missään yhteydessä valintaprosessin aikana.

– Kävimme vaihdoksen aikana läpi kymmenkunta operaattoria, ja heillä saattaa olla joku linkki johonkin niistä yhtiöistä.

Reittiliikenteen operaattorin valinnassa oli loppusuoralla kolme vaihtoehtoa, joista skottiyhtiö Highland Airways osoittautui parhaimmaksi.

– Kantelu menee vahvasti riman alta, en ole siitä huolestunut. Siitä selvitään omistusselvityksillä, Hultin näkee.

PELTOSEN mukaan JP Air on uusi yhtiö, jolla olisi ollut tarjota Lappeenrannan reitille vastaavan kokoinen kone kuin Highland Airwaysilla.

– Meillä on yhteistyökumppanina yhtiö, joka vuokraa ja rahoittaa koneita, joten olisimme halunneet olla tarjouspyyntölistalla.

Peltosen mukaan Lappeenrannan sijainti ja mahdollisuudet toimia siellä rahtiliikenteen kenttänä Venäjälle kiinnostavat kuitenkin edelleen.

– Lensimme Finnairille Antonov 12 -konetta lähes päivittäin Helsingistä Pietariin, mutta se loppui kesällä.

Peltosen mukaan rahtilentojen puolella on kysyntää, joka on mahdollista hyödyntää Lappeenrannassa. Sitä yritettiin aikanaan, mutta se meni Finavian lupaehtojen vuoksi niin hankalaksi, että asiakkaat etsivät rahdeilleen vaihtoehtoisen reitin.

FLY LAPPEENRANNAN toimitusjohtajan Juha-Pekka Paanasen mukaan Venäjälle suuntautuvalle lentotoiminnalle voisi olla täällä perusteita, mutta kanteen jälkeen hän ei jaksa edes ajatella yhteistyötä JP Airin kanssa.

– Lähestymistapa olisi voinut olla vähän toisen tyyppinen, Paananen tuhahtaa.

Peltosen mukaan JP Air saa alkuvuodesta käyttöönsä myös isompia Boeing 767 ja 737 -koneita. Niillä yhtiö käynnistää charterliikennettä Baltiassa ja Euroopassa.

– Ne ovat koneita, joiden lentoaika on riittävä mihin tahansa maanosaan.

Kanteen perusteita

Fly Lappeenranta on laiminlyönyt julkisista hankinnoista annetussa laissa mainitun ilmoitusvelvollisuuden hankinnasta.

JP Airilla ei ole ollut mitään mahdollisuutta osallistua tarjouskilpailuun, josta ei ole tiedotettu lain vaatimalla tavalla.

JP Airin vakaan käsityksen mukaan kantajan tarjous olisi ollut kokonaistaloudellisesti edullisin, ja se olisi johtanut hankintasopimuksen tekoon. Yhtiö kertoo kanteessa lento-operointinsa kuukausihinnaksi 68 000 euroa.

JP Air katsoo sille syntyvän 10 000 euroa vahinkoa kuukaudessa siihen saakka kunnes päätöksen täytäntöönpano kumotaan.

JP Air pyysi, että markkinaoikeus velvoittaa Fly Lappeenrannan suorittamaan vahingonkorvausta 500 euroa arkipäivältä täytäntöönpanon keskeyttämistä edeltävältä ajalta 12.1.2009 alkaen.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki