Kolmen soittajapojan kimppa on osakeyhtiön ydinosaamista

Yrittäjyyden ulottuvuudet -kurssilla luennoi luovuuden ja yritteliäisyyden asiantuntija Jouni Hynynen.

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa luennoi maanantaina yrittäjä ja osakeyhtiön hallituksen puheenjohtaja Jouni Hynynen. Paremmin hänet tosin tunnetaan Kotiteollisuuden rockmuusikkona.

Rokkibändikään ei voi ummistaa silmiään raha-asioilta ja käytännön järjestelyiltä. Kotiteollisuus perusti viisi vuotta sitten osakeyhtiön, jonka toimitusjohtaja on bändin basisti Janne Hongisto.

– Hongisto pyöritti aiemmin rokkibaaria, joten hänellä on jotain käsitystä tällaisten asioiden hoitamisesta. Rumpali Sinkkonen on yhtiön hallituksen sihteeri, Hynynen kertoo.

Yhtiön kautta muusikot nostavat säännöllistä kuukausipalkkaa, mikä on Hynysen mukaan perheellisille ihmisille tärkeää.

Yhtiö on tehnyt myös isoja investointeja, sillä vuokraamisen sijaan he omistavat keikkabussinsa.

– Jos keikkapalkkiot alkavat jossain vaiheessa tippua, keikkakuluihin ei ainakaan uppoa niin suurta summaa, koska bussi on oma. Tosin sitä pitää olla jatkuvasti korjaamassa.

Hynynen on myös työnantaja, sillä yhtiö työllistää bändin lisäksi neljä henkeä: kaksi miksaajaa, valomiehen ja autokuskin. Eikä edes Kotiteollisuus-yhtiössä voi nykyaikana lusmuilla.

– Meillä on ollut töissä autokuskeja, jotka eivät ole olleet ajokunnossa sovittuun aikaan. Ja vastuuttomia paitamyyjiä. Jos ei tee hommiaan, saa potkut.

Kotiteollisuus-yhtiön liikevaihto muodostuu keikkapalkkioista. Kaikki muut tulot, kuten levymyynnistä saadut rojaltit, Teosto- ja Gramex-korvaukset ovat muusikkojen henkilökohtaista tuloa.

– Itselläni tulot riittävät hyvin, koska olen sairaalloisen säästäväinen. Haluan, että minulla on tililläni tietty määrä rahaa. Siitä tulee turvallinen ja mukava olo. Osaan säännöstellä menoni tosi hyvin verrattuna esimerkiksi yhteen läheisesti tuntemaani rumpaliin.

Rockbändin osakeyhtiö ei elä kvartaalitaloutta. Yksi kvartaali hujahtaa pelkästään siihen, kun bändi on studiossa työstämässä levyä.

Biisien tekeminen on alkanut jo yhdeksää kuukautta aiemmin, kun Hynynen on ryhtynyt säveltämään biisien aihioita. Sen jälkeen hän on vienyt ne yhtiökumppaneidensa arvioitavaksi. Kolmisin he tekevät biisit valmiiksi.

Yrittäjyydessä, mutta etenkin rockmuusikon työssä on riskinsä. Joka levyn jälkeen on jännitettävä, meneekö levy kaupaksi ja tuleeko keikoille ihmisiä.

Vaikka Hynynen karsastaa termiä radiohitti, levymyynnin kannalta on olennaista, että uudelta levyltä löytyisi sellainen. Myös ahkera keikkailu lisää myyntiä.

Oma merkittävä roolinsa on julkisuudessa esiintymisellä, mikä on Hynysen tehtävä.

– Nykyisin tämä asia on toivottavasti vähän paremmin hanskassa kuin joskus aiemmin.

Julkisuusstrategiana ovat tehoiskut. Eli ei riekuta julkisuudessa jatkuvasti, mutta tarpeen tullen sitäkin aktiivisemmin. Kun Kotiteollisuus julkaisi tänä talvena Ukonhauta-levyn, Hynynen tuntui esiintyvän lähes jokaisessa television puheohjelmassa.

– Ymmärrän, että yleisön kannalta se on ärsyttävää katsoa samoja naamoja monta viikkoa.

– Meidän levyjämme ostaa aina sama porukka. Julkisuudessa ollaan sen takia, että joukko laajenisi. Toivotaan, että joku tavallinen pankkineiti katsoisi telkkaria ja huomaisi, että Hynynenhän on aika söpö ja sopivan vaarallinen. Sen jälkeen hän ehkä poimii Anttilassa käydessään hyllystä Kotiteollisuuden levyn.

Onhan Hynynen esiintynyt julkisuudessa muutoinkin kuin uusien levyjen tiimoilta esimerkiksi Äijät-televisiosarjassa.

– Se on ainoita asioita, jonka tekemistä hieman kadun. En tajunnut, kuinka leimaavaa televisiossa oleminen on. Ei ole kovin kivaa, kun teiniurpot vieläkin huutelevat, että mitä äijä.

Hynynen on kieltäytynyt monista tarjouksista. Nelonen pyysi häntä ohjelmaan, joka olisi tehty Tanssii tähtien kanssa -tyyppisesti, mutta luistimilla.

– En myöskään lähde mihinkään Pelkokertoimeen syömään paskaa.

Kotiteollisuus-yhtiö aikookin jatkossa keskittyä ydinosaamiseensa.

– Olennaisinta tässä on meidän kolmen soittajapojan kimppa.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Jouni Hynysen mukaan syksyllä näkee, iskeekö lama Kotiteollisuuden toimintaan. Niin saattaa tapahtua, jos keikkajärjestäjillä menee taloudellisesti kovin huonosti.

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto