Ilmailukerho teki suuren satsauksen kalustoon

Uusi dieselkone alentaa lentäjien polttoainekuluja merkittävästi. Konehankinta on myös satsaus ympäristönsuojeluun. Purjelentokausi alkoi Lappeenrannassa viikonloppuna.

MATTI SAARELA

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen purjelentäjät kokeilivat kevään ensimmäisiä nostoja viime viikonloppuna Lappeenrannan lentokentän yllä.

Säät eivät ole toistaiseksi suosineet purjelentäjiä. Sunnuntaina aurinkoinen sää lupaili purjelentäjille suotuisia nosteita. Kolea tuuli vei niistä kuitenkin parhaan terän.

Muuten Lappeenrannan yli 70-vuotias ilmailuyhdistys on saanut jälleen ilmaa siipiensä alle. Viime syksynä yhdistys teki suursatsauksen uuteen kalustoon ja hankki historiansa ensimmäisen dieselmoottorilla varustetun lentokoneen.

Ilmailuyhdistyksen uusin ylpeilynaihe Diamond Star DA 40 D ostettiin uutena ja kone maksoi hulppean omakotitalon hinnan 270 000 euroa.

Ilkka Lindström luottaa siihen, että investointi on kannattava. Dieselmoottorilla toimivan lentokoneen polttoainekustannukset ovat ratkaisevalla tavalla pienemmät kuin perinteisen, lentokonebensiiniä polttavan koneen käyttökustannukset.

– Polttoaineeksi käy joko kerosiini tai diesel ja sitä kuluu vain noin 15 litraa tunnissa. Lentobensiini maksaa yli kaksi euroa litra ja sitä palaa 30-40 litraa tunnissa, Lindström kertoo.

Erotus lentotunnin kustannuksissa on niin suuri, että sillä hoitaa jo kohtuullisen suurtakin pankkilainaa.

Uusi kone on ilmailuyhdistykseltä myös satsaus ympäristönsuojeluun. Viranomaismääräysten takia lentokonebensiinissä käytetään edelleen nakutuksenestoaineena orgaanista lyijyä, josta maantieliikenteessä luovuttiin jo aika päiviä sitten.

Lappeenrannan ilmailuyhdistystä ei ihan syyttä valittu maaliskuussa vuoden 2009 moottorilentokerhoksi.

Lindströmin mukaan finanssikriisistä alkanut taantuma mietityttää kuitenkin myös ilmailuyhdistyksen johtoa.

– Ihmisillä olisi nyt aikaa harrastaa lentämistä, mutta uskaltavatko he panostaa siihen rahojaan, Lindström muotoilee mieltä painavan kysymyksen.

Moottorilento on kohtuullisen tyyris harrastus, vaikka ei havittelisikaan omaa konetta. Pelkkä lupakirja maksaa jo ensimmäisessä vaiheessa reilusti yli 7 000 euroa.

Auringon energialla ilmassa pysyvällä purjekoneella lentäminen on jo paljon halvempaa. Ilmailuyhdistyksen koulutuksessa lupakirja irtoaa parilla tonnilla ja koneiden vuokrat yhdistys on pitänyt mahdollisimman matalina.

Tuhannen euron panostuksella purjekoneella pääsee Lindströmin mukaan jo lentämään kauden aikana enemmän kuin töissä käyvä ihminen ehtii ja jaksaa.

KUVATEKSTI

SEPPO RAUTIOVAARA

Lappeenrannan ilmailuyhdistyksen uusin ylpeydenaihe on dieselmoottorilla varustettu Diamond Star. Kone ostettiin uutena ja se oli kallis. Ilkka Lindströmin mukaan uusi kone kuitenkin alentaa ratkaisevalla tavalla kerhon lentäjien polttoainekustannuksia.

Kirjoittaja:
Matti Saarela