Matkailuyhtiön tappio oli lähes kolmannes yhtiön liikevaihdosta

Imatran seudun kehitysyhtiön toimitusjohtajan Aki Keskisen mukaan nykyisellä menolla ei voida enää jatkaa. Etelä-Karjalan liittoa jouduttaneen huutamaan apuun rahoituksen järjestämisessä.

TENHO TIILIKAINEN

ETELÄ-KARJALAN Matkailu Oy rypee lähes ylipääsemättömissä talousvaikeuksissa. Maakunnallisen matkailuyhtiön tappio oli viime vuodelta 163 000 euroa. Yhtiön liikevaihto oli vajaat 550 000 euroa. Yhtiön tulorahoitus koostui lähes yksinomaan julkisesta rahasta ja osakkaiden maksuista.

Matkailuyhtiön suurin rahoittaja on sen ensimmäisten vuosien aikana ollut Etelä-Karjalan liitto. Liiton nykyinen rahavirta tyrehtyy kuitenkin tämän vuoden päättyessä. Neuvotteluja uusista hankerahoista on kuitenkin jo viritelty.

Tämän vuoden hankerahoituksesta, 500 000 eurosta, Etelä-Karjalan maakuntahallitus päättää ensi viikolla.

Matkailuyhtiön yhtiökokouksessa käytiin tiistaina Imatralla varsin kipakkaa keskustelua yhtiön tulevaisuudesta. Imatran kaupunkia yhtiön hallituksessa edustavan Imatran seudun kehitysyhtiön toimitusjohtajan Aki Keskisen mukaan muutoksia on tultava ja nopeasti.

– Loppukesään mennessä on oltava tieto siitä, miten yhtiön taloutta tervehdytetään ja mikä on yhtiön toimintavisio ja -rakenne jatkossa.

KESKINEN sanoo kaipaavansa yhtiön toimintaan radikaaleja muutoksia. Ylimääräiset rönsyt ja jopa suoranaiset päällekkäisyydet on karsittava toiminnasta pois. Yhtiön on keskityttävä pääasiaan, kehysmarkkinointiin.

– Massiiviseen lisärahoitukseen ei ole mahdollisuuksia, emmekä ole nykyisen kaltaisessa toiminnassa jatkossa mukana, Keskinen sanoo.

Kehitysyhtiö on maksanut palvelumaksuina yhtiölle vuosittain 75 000 euroa, saman verran kuin lappeenrantalaisetkin.

Keskinen tunnustaa maakunnallisen matkailuyhtiön tarvitsevan myös julkista rahoitusta.

– Hankerahoituksen varaan toiminta ei voi kuitenkaan pidemmän päälle pohjata.

ETELÄ-KARJALAN matkailun vt. toimitusjohtaja Wille Markkanen ymmärtää osakkaiden tuntoja. Tilinpäätös ei ollut kovinkaan mairitteleva.

– Viime vuoden tilinpäätös vaikuttaa myös yhtiön tulevaisuuteen. Tervehdyttämisohjelma on jo käynnistetty ja sitä jatketaan, Räikkönen korostaa.

Hänen mukaansa katse ja tarmo on nyt suunnattava tulevaisuuteen. Pitää miettiä tarkoin, millaisin eväin matkailun yleismarkkinointia Etelä-Karjalassa jatkossa tehdään.

MATKAILUYHTIÖN hallituksen nimeämään kehittämisryhmään kuuluva imatralainen yrittäjä Taisto Kainulainen näkee yhtiön organisaation keventämisen välttämättömäksi. Kainulaisen visiossa yhtiön palveluksessa on korkeintaan kolme henkilöä, aiemman viiden ja nykyisen neljän sijasta.

– Hallinnon pyörittämiseen on mennyt enemmän kuin yhden ihmisen aika. Se ei voi olla tarkoituksenmukaista.

Kainulainen tunnustaa, että yhtiön tappio tuli osakkaille alkuvuodesta yllätyksenä.

– Vielä marraskuussa yhtiön silloinen toimitusjohtaja ennakoi tuloksen olevan plus miinus nolla. Helmikuussa kävi ilmi, että tappiota tulee 160 000 euroa. Syynä on ollut se, että iso nippu laskuja oli pantattu maksamattomiksi.

KUVATEKSTI

ES-ARKISTO/LEENA SALLINEN

Loppukesään mennessä on oltava tieto siitä, miten yhtiön taloutta tervehdytetään ja mikä on yhtiön toimintavisio ja -rakenne jatkossa.

Aki Keskinen

Kirjoittaja:
Tenho Tiilikainen