Kuutostien rajoitukset kummastuttavat Luumäellä

Kotkaniemen risteys motellin itäpuolella on todellinen vaaranpaikka. Nopeusrajoitusta risteyksessä ei kuitenkaan aiota muuttaa.

MATTI RIIHELÄ

LUUMÄKI. Auto on pysähtynyt valtatielle keskiviivan tuntumaan. Vilkku näyttää, että kuljettaja on kääntymässä vasemmalle, mutta vastaantuleva autoletka estää aikeet. Pysähtyneen auton takaa jyristää isokokoinen rekka yhdeksääkymppiä. Sillä ei ole tilaa väistää.

Kotkaniemen risteys Kuutostiellä nostaa hikikarpalot otsalle, kun liikenne on vilkasta ja Kotkaniemeen pitäisi päästä.

Lappeenrannan suuntaan vievällä kaistalla ei ole ohitusmahdollisuutta, jos joku odottaa pääsyä kotimuseoon vievälle hiekkatielle.

Helppo ei ole valtatieltä kääntyminen Lappeenrannankaan suunnasta tulevilla, jos toinen auto on takana lähellä. Liittymä tulee mäenharjanteen jälkeen vastaan yllättäen.

Museossa käy kesäisin tuhansia vieraita. Lähes kaikki tulevat autoilla.

Museonhoitaja Sirkka Svinhufvud on tuskastunut siihen, ettei Tiehallinto ole saanut risteyksessä mitään aikaiseksi. Hän on pelännyt vuosia, että jollekin käy risteyksessä vielä huonosti.

LIITTYMÄSSÄ on selvitty läheltä piti -tilanteilla. Sirkka Svinhufvud kertoo asiakkaasta, joka saapui museoon kasvoiltaan kalpeana. Onnettomuus oli hetkeä aiemmin ollut todella lähellä.

– Minun vuokseni liittymässä ei tarvitse minkäänlaisia järjestelyjä tehdä. Asiakkaiden turvallisuudesta tässä on kysymys, hän sanoo.

Museonhoitaja kuulee asiakkailta kommentteja liittymän vaarallisuudesta tämän tästä. Eräät ovat olleet ihan kauhuissaan.

– Jotkut ovat ajaneet ohikin, kun eivät ole uskaltaneet kääntyä. Jotkut ovat käyneet kääntymässä Lappeenrannassa ja tulleet sieltä takaisin.

KAAKKOIS-SUOMEN tiepiirissä liikenneturvallisuus- ja nopeusrajoitusasioista vastaava Jussi Pitkälahti tuntee hyvin Kotkaniemen risteyksen.

– Sellaisen aloitteenkin olen tavannut, jossa on pyydetty liittymän alueelle alhaisempaa nopeusrajoitusta.

– Ymmärrän hyvin, minkä tähden rajoitusta on pyydetty.

– Liikenteen sujuvuuden vuoksi emme haluaisi tehdä kovin rauhattomaksi sitä jaksoa. Kuutostie alkaa olla aika pilkottu rajoitusten osalta.

– Jos Kotkaniemen kohdalle tulisi kahdeksankympin rajoitus, se pitäisi aloittaa jo motellilta ja jatkaa liittymän jälkeisen mäen yli. Siellä taas olisi hyvin pian vastassa Sarvilahden risteys.

KÄÄNTYMISTÄ helpottaisi, jos Taavetin suunnasta tultaessa olisi levike, jonka kautta kääntymistä odottavan auton voisi ohittaa oikealta. Lappeenrannan suunnasta helpotus olisi ryhmityskaista.

Jussi Pitkälahti ei syty tällaisille ideoille.

– Yksityisten palvelujen liittymäjärjestelyt ovat yksityisen palveluntuottajan vastuulla.

– Jos Kotkaniemen kohdalle tehtäisiin lisäkaistoja, niitä jouduttaisiin tekemään tuonne tien varteen enemmänkin. Jos yhteen kohtaan lähdetään tekemään järjestelyjä, hyvin äkkiä ollaan valtavan tarpeen edessä. Vastaavia paikkoja löytyy tieverkolta muualtakin.

KUUTOSTIELLÄ Luumäellä sijaitsee myös Kahvila Tuulimyllyn ja ABC-kylmäaseman liittymä. Sillä kohdalla kahdeksankympin rajoitus on katsottu tarpeelliseksi. Miksi näin, Jussi Pitkälahti?

– Siinä on perusteena ollut se, että ennen ja jälkeen Tuulimyllyn on leveäkaistatietä, ja selvästi kohonneet ajonopeudet.

– Tuulimyllyn kohta ei ole muun linjauksen kanssa samanlainen. Siinä on kaarreyhdistelmät ennen ja jälkeen liittymän.

– Se on ollut ja on edelleen poikkeava muuhun leveäkaistatien tieympäristöön nähden. Päivällä se on suhteellisen selkeästi nähtävissä, mutta pimeän aika tuo siihen omat riskinsä.

KUVATEKSTI

MATTI RIIHELÄ

Kotkaniemen liittymästä on tullut museolle paljon asiakaspalautetta. Parannuksia ei kuitenkaan ole luvassa.

Kirjoittaja:
Matti Riihelä