Saimaan kanavan alkuvuosi näyttää romahduslukuja

Kevään liikenne ennakoi jopa tonnimäärien puolittumista. Puun tuonti räpistelee metsäteollisuuden vaikeuksien aallokossa. Syksyksi elätetään toiveita, mutta pitkä sarja yli kahden miljoonan tonnin vuosikuljetuksista katkeaa.

ESA VILENIUS

TÄMÄN VUODEN kanavaliikenne on ollut karkeasti puolet viime vuoden vastaavan ajankohdan liikenteestä, insinööri Seppo Piironen Merenkulkulaitoksen Järvi-Suomen väyläyksiköstä kertoo. Hän kehottaa vielä pidättymään liian pitkälle menevistä johtopäätöksistä, koska liikenne vilkastuu yleensä loppukesällä.

– Vasta syys-lokakuussa liikennekauden menestyksestä voidaan sanoa jotakin varmaa.

Alku näyttää kuitenkin romahdukselta. Piirosen mukaan vauhti on nyt noin miljoonan tonnin vuosiluokkaa.

– Viime vuonna toukokuun 25. päivään mennessä kanavalla oli kulkenut ylös ja alas 300 alusta, nyt niitä on ollut 140. Kuljetettujen tonnien pudotus on suunnilleen samaa luokkaa.

VUODESTA 2001 lähtien Saimaan kanavalla on kuljetettu tavaraa yli 2 miljoonaa tonnia vuodessa. Ennätys on vuodelta 2004, noin 2,4 miljoonaa tonnia.

Piironen muistelee, että siitä lähtien, kun hän tuli kanavan palvelukseen 1977, kuljetukset ovat melko tasaisesti kasvaneet. Notkahdus sattui vuosina 1992-1993. Silloin Neuvostoliitto hajosi. Vuonna 1993 kanavakuljetukset olivat alle1,3 miljoona tonnia. Miljoonan tonnin raja rikottiin kanavan tavarakuljetuksissa ensimmäisen kerran 1981.

Vuodesta 1983 lähtien tonnimäärä on ollut yli miljoonan ja vuodesta 2001 yli kaksi miljoonaa tonnia. Vielä viime vuonna luku oli 2,1 miljoonaa tonnia, mutta taantuman merkit olivat loppuvuodesta jo selvästi näkyvissä.

Uitolla oli takavuosina Saimaan kanavaliikenteessä huomattava merkitys. Uitto loppu vuonna 1992.

SAIMAAN kanavalla operoi pääasiassa kolme laivameklariyritystä. Osastopäällikkö Kimmo Kuukka Intercarrierisista arvioi, että heillä sopimusrahdit ovat vähentyneet viime vuodesta viidenneksen.

– Viime kaudella raakapuun tuonnissa Venäjän sisävesiltä oli liikenteessä 12 alusta. Tänä keväänä olemme aloittaneet viidellä aluksella.

Metsäteollisuudella on vielä puuta varastoissaan ja tehtaiden käyntiaste on matala.

– Kaikki tähänastinen tuonti Venäjän satamista on ollut mäntytukkeja, Kuukka kertoo UPM Kaukaan terminaalipäällikkö Kari Väisänen arvioi, että kanavan kautta tulevan laivapuun osuus on yhtiöllä tänä vuonna vain viidesosa viime vuoden määrästä.

UPM:N sahan kesäseisokki alkaa kesäkuun puolivälissä. Silloin sahatukkienkin laivaukset keskeytyvät. Heinäkuusta odotetaan hiljaista tehdasseisokkien takia. Ensimmäisiä koivukuitupuulasteja Venäjältä odotetaan kesäkuussa.

Intercarriers meklaroiman IS-varustamon vientikuljetuslaivoja ei enää juuri kanavalla näe, ne on siirretty liikennöimään muualle Itämerelle.

Saimaan kanavaa myöten viedään laivalla kiveä Baltiaan vuorivillan raaka-aineeksi. Rakennussuhdanne on kuitenkin leikannut näitäkin kuljetuksia

– Ainakin 30 prosenttia, on Kuukan arvio liikenteen volyymin laskusta tänä vuonna.

KUVATEKSTI

ESA VILENIUS

Venäläinen STK-1019 toi tiistaina Ääniseltä tukkipuuta Kaukaan satamaan Lappeenrantaan.

Viime vuonna toukokuun 25. päivään mennessä kanavalla oli kulkenut ylös ja alas 300 alusta, tänä keväänä laivoja on ollut 140.

Seppo Piironen

Kirjoittaja:
Esa Vilenius