Kanavasopimus rauhoittaa mutta ei muuta mitään kovin paljon

Liikennevirasto käsittelee kanavan lisäkunnostusrahoja ensi vuonna.

TEEMU SAINTULA

SUOMEN ja Venäjän välinen kanavasopimus tuo jatkuvuutta. Harva toimija oli kuitenkin varustautunut siihen, että Saimaan kanavan Venäjän puolella olevan alueen vuokra-aika todella olisi päättynyt vuonna 2013.

– Me olemme koko ajan tuoneet uusia laivoja Saimaan kanavalle, kertoo Wagenborg Shipping -varustamoa Suomessa edustavan Helsinki Charteringin Carl Törnqvist.

Hän kuitenkin myöntää, että sopimus oli mieluisa uutinen.

– Toki. Hyvä, että vihdoin päästiin yhteisymmärrykseen.

Wagenborg Shippingillä kulkee Saimaan kanavassa useita aluksia joka viikko.

MYÖNTEISESTI asia otetaan vastaan muuallakin. Stora Enso Metsän hankintajohtaja Jari Mutanen ei kuitenkaan ollut ajatellut mahdollisen vuokran loppumista.

– Ei se ole käynyt edes mielessä, hän myöntää.

Mutasen mukaan puukuljetukset Saimaan kanavan kautta tarjoavat Stora Ensolle hyvän vaihtoehdon.

HUOLTA Saimaan kanavalle kuitenkin tuo sen kunnostaminen.

Merenkulkulaitos laski viime vuonna, että syväväyläverkon ja syväväyläkanavien peruskunnostukseen tarvitaan vuosittain 1-2 miljoonan euron lisärahoitus.

– Muun muassa luiskat ovat huonossa kunnossa, sanoo Merenkulkulaitoksen Järvi-Suomen väyläyksikön päällikkö Tero Sikiö.

Ministeriössä ei kuitenkaan ole mietitty Saimaan kanavan ylimääräisiä kunnostusrahoja.

– Liikennevirasto käsittelee asiaa ensi vuonna, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

SOPIMUKSEN mukaan toinen osapuoli voi irtisanoa sopimuksen 12 kuukauden kuluessa.

Saimaan kanavan kanssa työskentelevät eivät kuitenkaan usko, että sopimusta purettaisiin.

– Tällaisen kansainvälisen sopimuksen irtisanominen olisi niin vahva toimenpide, että en usko siihen kovin helposti, Sikiö tuumii.

Pursiaisen mukaan se on teoriassa mahdollista, vaikka hän ei sitä todennäköisenä pidäkään.

– Sopimus kestää 2060-luvulle. Viisikymmentä vuotta sitten oli Neuvostoliitto, ja Suomi ei ollut Euroopan unionin jäsen. Kaikki on mahdollista.

KUVATEKSTI

PEKKA HÖLKKI

Merenkulkulaitoksen tuotannon korjaajat Petri Jaanu, Jouni Leminen ja Matti Kiuru tutkiskelivat ja korjasivat moottorivenettä Mustolan satamassa. Veneelle on käyttöä Saimaan kanavan vuokra-alueella seuraavat viisikymmentä vuotta.

Saimaan kanava ja sopimukset

Saimaan kanava vihittiin käyttöön vuonna 1856.

Kanavaa on sen jälkeen rakennettu lisää kahteen otteeseen.

Suomen ja Neuvostoliiton välisten sotien jälkeen puolet kanavasta jäi Neuvostoliiton puolelle.

Kanavaa on Suomessa 23,3 kilometriä ja Venäjällä 19,6 kilometriä.

Valtiot sopivat neuvostoliittolaisen puolen vuokrauksesta Suomelle vuonna 1963.

Sopimus tehtiin 50 vuodeksi.

Nyt valtiot sopivat uudesta 50 vuoden vuokrausajasta. Sopimus vaatii vielä eduskunnan, duuman ja molempien maiden presidenttien hyväksynnän.

Suomi huolehtii koko kanavan huollosta.

Uuden sopimuksen mukaan Suomi maksaa Venäjälle vuokraa 1,22 miljoonaa euroa vuodessa.

Lähde: Merenkulkulaitos ja liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen.

Kirjoittaja:
Teemu Saintula