Isoapu-palvelu neuvoo vanhuksia arkielämässä

Isoapu neuvoo ja ohjaa ikäihmisiä esimerkiksi terveysasioissa ja palveluiden hankkimisessa. Imatralla kiitellään kaupungin satsausta Isoapuun.

VEERA JÄÄSKELÄINEN

Useat ikäihmiset eivät tiedä tukimahdollisuuksiaan. Monelle ei ole myöskään helppoa löytää ateriapalvelua tai apua siivouksessa ja lääkkeiden ottamisessa.

Isoapu on kaupungin tai kunnan tarjoama ilmainen palvelu vanhuksille. Se ei itse tuota palveluita, mutta neuvoo ja ohjaa ikäihmisiä elämän eri alueilla terveydestä asumiseen.

Lappeenrannan Isoavun palveluohjaaja ja sairaanhoitaja Tuula Ihalainen kertoo, että kyseessä on ennen muuta matalan kynnyksen palvelu. Vanhukset voivat pistäytyä aukioloaikoina käymään ilman ajanvarausta, tai soittaa tarvitessaan neuvoa.

Lappeenrantalainen Margit Saikko on hyvä esimerkki satunnaisesta palvelupisteen käyttäjästä.

– Aikaisemmin palvelupiste oli kotini lähellä, ja silloin tuli käytyä ohi kulkiessa mittauttamassa verenpainetta, Saikko kertoo.

Saikolle ja hänen jo edesmenneelle miehelleen on molemmille tehty Isoavusta ilmainen kotikäynti, jonka Isoapu tarjoaa kaikille 80 vuotta täyttäville.

– Keskustelimme lähinnä terveysasioista ja asumisesta. Sain myös kätevästi lähetteen laboratoriokokeisiin, Saikko mainitsee.

Saikko uskoo, että Isoapu tunnetaan Lappeenrannassa melko hyvin. Avoimien ovien päivissä on ollut kävijöitä.

– Yleensä, jos neuvoa tarvitsee, niin sieltä sitä saa. Ja palvelu on ystävällistä.

Lappeenrannan Isoavussa on töissä vain yksi ihminen. Imatralla puolestaan työskentelee kolme päätoimista ja muutamia osa-aikaisia työntekijöitä.

Yksin Lappeenrannan toimintaa pyörittävällä Tuula Ihalaisella pitääkin kiirettä. Paitsi että vastaanottoa käyttävät vanhukset, myös omaisilta tulee paljon soittoja ja sähköpostia. Yksi aikaa vievä osa-alue ovat ilmaiset ennaltaehkäisevät kotikäynnit.

Lappeenrannassa täyttää 412 ihmistä 80 vuotta tänä vuonna. Heistä noin sata kuuluu kotihoidon piiriin. Kaikkien muiden halukkaiden luona Ihalaisen pitäisi ehtiä vierailla.

Yksi käynti kestää noin kaksi tuntia.

Ihalainen pitää kotikäyntejä tärkeänä osana vanhustyötä. Käynnin tarkoituksena on kartoittaa hyvin monipuolisesti avuntarve. Joskus päädytään asunnon remontointiin, kuten ammeen poistamiseen, joskus ohjataan yksinäisiä ystävyystoiminnan piiriin.

– Suuri osa 80-vuotiaista on hyvässä kunnossa. Osa tarvitsee paljonkin apua, Ihalainen sanoo.

Imatran Isoapu laajentui viime maaliskuussa. Aikaisemmin sielläkin oli vain yksi työntekijä.

– Neuvonta ja ohjaus ovat meidän tehtävämme. Monelle vanhukselle on tärkeää, että on tuttu henkilö, jolle voi soittaa miettimättä sen enempää, sosiaaliohjaaja Anja Salonen sanoo.

Sosiaaliohjaajan toimenkuva on laaja. Asiakkaan palveluntarpeet arvioidaan, ja häntä neuvotaan etenkin Kelan ja kaupungin tukien hakemisessa sekä terveyteen liittyvissä asioissa.

– Vanhukset tuntevat tukimahdollisuuksia aika huonosti. Moni on ollut iloinen siitä, että on joku, joka kertoo asioista, Salonen kertoo.

– Isoapu on ollut viisas ratkaisu kaupungilta.

Asiakaskunta laajenee sanan kiertäessä toiminnasta. Työntekijät myös käyvät tilaisuuksissa kertomassa toiminnasta, tai vierailuryhmiä tulee paikanpäälle tutustumaan.

– Kysymyksiä tulee laajalta alalta, ja välillä on ihmeissään, että mitä tähän vastaisi, mutta kaikesta on selvitty, Anja Salonen tuumaa.

Monelle hoitosuhde jää, kun Isoavun kerran löytää.

– Vastaanotolle on myös sosiaalista tarvetta. Moni tarvitsee kuuntelijaa, Tuula Ihalainen toteaa.

Kirjoittaja:
Veera Jääskeläinen