Kuutostien remontti aikataulussa

Imatralla alkavat suuret maansiirtotyöt. Lappeenrannassa putsataan kohta kanavasiltaa.

Matti Veijalainen

KUUTOSTIEN Lappeenrannan ja Imatran välin parannustyö on pysynyt aikataulussa tuikeasta talvesta huolimatta.

Lappeenrannan päähän oli jo syksyllä ohjelmoitu maaliskuulle kestävä talvitauko. Imatran suunnalla töitä on jatkettu läpi talven, suunnitelmia tosin säiden mukaan soveltaen.

– Olemme tehneet hommia, joilla projektia on voitu viedä koko ajan kustannustehokkaasti eteenpäin. Lumitöihin keskittymistä on koetettu karsia, työpäällikkö Ilkka Kaarakainen Destia Oy:stä kertoo. Destia urakoi tieparannuksen kakkosvaihetta Joutsenon Ahvenlammen ja Imatran Mansikkalan välillä.

Suoranaisia ongelmia ankara talvi ei ole Kaarakaisen mukaan kakkosvaiheen urakoinnille aiheuttanut. Pelivaraa on, sillä viime syksyn sulilla työt olivat suunnitellusta aikataulustaan edellä.

Paikoin paksusta roudasta on ollut jopa etua. Esimerkiksi Vesivalon uudistuvan liittymän nurkilla on ollut helppo puskea maamassojen vaihtotöitä, koska luonnostaan pehmeä maaperä on kantanut koneita hyvin.

IMATRALLA alkaa viimeistään ensi viikolla tieremontin pohjoispään suurin yksittäinen maanmylläystyö. Prisman kohdalta Kuutostien länsipuolelta leikataan maata 100 000 kuutiota lisäkaistojen alta pois.

Massojen leikkaus tehdään Kaarakaisen mukaan kahdessa vaiheessa. Puolet massoista kärrätään pois huhtikuun loppuun mennessä. Jatkoa seuraa, kun myös lopuille on päätetty hyötykäyttökohde.

Ensimmäiset 50 000 kuutiota ajetaan Kuutostien varsille meluvallien tarpeiksi sekä Jänhiälän ja Pellisenrannan välisen notkon täytteiksi. Kaivuun päästyä vauhtiin Prisman vierestä lähtee maata keskimäärin sata kuorma-autollista päivässä.

Kuutostien parantamisen pohjoisin työmaa on Imatralla Mansikkalan sillan eteläpäässä. Sillalta lähtevä Imatrankosken ramppi pannaan aikanaan uusiksi.

TIEPROJEKTIN ykkösvaihe alkaa Lappeenrannassa heräillä talviunilta. Työyhteenliittymän projektipäällikkö Veikko Sahlman kertoo, että ensimmäinen tehtävä on kaivaa lumen alta uuden kanavasillan rakenteet.

– Aloitamme lumitöillä, jotta siltaa päästään raudoittamaan parin viikon sisään, Sahlman kertoo.

Aikataulut ovat myös tietyön eteläpäässä Sahlmanin mukaan hyvällä mallilla niin, että enimpiä lumia on varaa sulatella rauhassa.

– Parhaiten nämä lumet sulavat paikoillaan. Jos niitä alkaa työmailla työntää suuriin kasoihin, niin siitä on jatkon kannalta melkein enemmän haittaa kuin hyötyä, Sahlman sanoo.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Vesivalon uudistuvan liittymän pohjilla on Korvenkylän kohdalla tehty maamassojen vaihtotöitä talvellakin.

Kuutostien parantaminen

Nelikaistainen Kuutostie avautuu liikenteelle Lappeenrannan ja Imatran välillä kokonaisuudessaan loppuvuodesta 2011.

Ykkösvaihe Kärki-Muukko liittymineen, pituus 23 kilometriä.

Kakkosvaihe Ahvenlampi-Mansikkala liittymineen, pituus 20 kilometriä.

Kustannukset 177 miljoonaa euroa. Rakennuttaja liikenneviraston suurten investointien hankintayksikkö.

Kirjoittaja:
Matti Veijalainen