K-Rauta laajeni räväkästi

Lappeenrannan K-Rauta nousi neljänneksi suurimmaksi Rautakeskon myymäläksi koko maassa. Uudistunut liike pitää avajaiset viikonloppuna.

Jyrki Nuottimäki

LAPPEENRANTA. Kauppias Timo Tersan toimistohuoneen kokouspöytää peittää valtava paperilakana. Siihen on piirretty myymäläpaikka jokaiselle tuoteryhmälle ja tuotteelle.

Rautakeskon projektipäällikkö Helena Loppukaarre pyytää Tersaa ikkunan luokse ja näyttä vanhaa myyntipihalle opastavaa kylttiä.

– Tuossa on jo käytöstä poistettu fontti (kirjaintyyppi). Se pitää vaihtaa uuteen.

Tersa haroo sänkitukkaansa ja miettii. Kysyy lopulta, että kuka sen maksaa.

– Kauppias maksaa.

K-RAUTAA on uudistettu kuudella miljoonalla eurolla. Rautakesko maksaa viisi miljoonaa ja Tersan osuudeksi tuli miljoona euroa.

– Ei se taida ihan riittää. Kaikkea ei osaa ennakoida ja nälkäkin kasvaa, kun uutta tehdään. Pitää tehdä kerralla kunnollista ja toimivaa, Tersa linjaa.

Laajennusprojekti käynnistyi puolitoista vuotta sitten. Kaupan kassakoneella näkyivät jo taantuman merkit, ja monet siirsivät suunniteltuja investointeja tuonnemmaksi.

Tersa painoi päälle ja vakuutti projektillaan myös Keskon, joka lähti mukaan investointiin. Kauppias kiittelee yhteistyökumppaneitaan ja henkilökuntaansa projektin onnistumisesta.

– Oikeaan aikaan ryhdyimme rakentamaan. Rakentamisen kustannukset ovat olleet kohdallaan. Nyt olemme iskukunnossa, kun kysyntä kasvaa.

Tersa uskoo vahvasti myynnin kehitykseen.

– Odotamme tälle vuodelle 15-20 prosentin kasvua, ja tavoittelemme 30 miljoonan euron vuosimyyntiä kolmen vuoden kuluessa.

LAUANTAINA virallisesti avattava laajennettu K-Rauta on ollut tähän saakka myynniltään Suomen neljänneksi suurin Rautakeskossa. Nyt se nousee samalle sijalle myös kokonsa puolesta.

Uudistunut kauppa tarjoaa kuluttajien tarpeisiin yli 70 000 eri tuotetta.

Kuluttaja saattaa tuntea itsensä pieneksi valtavan liiketilan ja tavaran paljouden keskellä. Tersa uskoo asiakkaan löytävän haluamansa aikaisempaa helpommin.

Asiointia on helpotettu osastojen ja tuotehyllyjen isoilla visuaalisilla opasteilla. Ne kertovat yhdellä silmäyksellä, mistä asiakas löytää maalisudin ja mistä pistosahan.

– Myymäläkonseptin muutos alalla on välttämätön. Tersa sanoo asiakkaan haluavan tuotteensa heti eikä hetken päästä. Kaupankäyntiin kuuluvat myös monipuoliset tuotenäyttelyt ja oheispalvelut.

– Meillä on suunnitteluun, asennukseen ja jopa piharakentamiseen liittyvä palvelutarjonta. Olemme luoneet asiakkaidemme kanssa urakoitsijaverkoston, joka on käytettävissä moneen tarkoitukseen.

Kauppias kiittelee asiakkaiden ymmärtämystä, kun kauppaa on tehty muutostöiden keskellä.

– Laajennusprojektissa on kolme kertaa enemmän työtä kuin uuden rakentamisessa. Jokainen tuote on välivarastoitu remontin alta ja siirretty takaisin uuteen paikkaan.

KUVATEKSTI

Tuuli Truhponen

Päivi Hyväri oli tiistaina katselemassa uutta maalisävyä K-Raudan uudistuneella sisustusosastolla.

Sisustusosaston myyjä Mia Ontronen järjestelee uusia tuotteita hyllyille. Uudessa myymälässä korostuu sisustamiseen liittyvä kysynnän kasvu.

K-Rauta Lappeenranta

Laajennuksen jälkeen myyntipinta-ala 15 000 neliömetriä.

Myymäläala 7 700 neliömetriä.

Investoinnin kustannusarvio 6 miljoonaa euroa.

Laajentunut K-Rauta työllistää jatkossa sesonkikausina 90-100 työntekijää ja muina aikoina 70-80 työntekijää.

Verollinen myynti oli viime vuonna 23 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki