Bussi on kallis ja oma auto nopea

Lappeenrannan suosituimmat autoilureitit ja bussireitit ovat samoja.

Teemu Saintula

LAPPEENRANTA. Lappeenrantalaisten mielestä bussiliikenteen pahin ongelma on sen kalleus.

Kaupungin asukkaista moni ei bussiin astu siksikään, että henkilöauto on huomattavasti nopeampi kuin linja-auto. Monen mielestä linja-autovuorot eivät ole hänelle sopivat.

Moni tekeekin työ- ja asiointimatkansa mieluummin autolla kuin linja-autolla.

Lappeenrannan kaupungin tilaaman Webropol-nettikyselyn mukaan työ- ja asiointimatkoja henkilöautolla kuljettajana tai matkustajana talviaikaan tekee yli 40 prosenttia lappeenrantalaisista. Linja-autoon luottaa vähän vaille 30 prosenttia. Muina vuodenaikoina henkilöautoilun suosio on suhteessa vielä suurempi bussin tappioksi.

Kuitenkin joutsenolaisista linja-autoa käyttää lähes puolet.

SUORAA vastausta kaupunkilaisten saamiselle entistä enemmän joukkoliikenteen käyttäjiksi ei ole.

– Jos hintaa paljon tiputetaan, pudottaa se verotuloja, kertoo kyselyn tehneen suunnittelu- ja konsulttitoimisto Rambollin projektipäällikkö Mika Piipponen.

Aikuisen kertamaksu Lappeenrannan bussiliikenteessä on 2,90 euroa. Kaupungilla on kuitenkin erilaisia lipputuotteita, joiden avulla yksittäisen matkan saa tätä halvemmalla.

Kallista ja hankalaa on myös linja-autovuorojen ja niiden lähtöaikojen lisääminen. Kaupunki ei voi noin vain määrätä yksityisten bussifirmojen vuoroja tai aikatauluja. Kaupunki kuitenkin tukee tiettyjen bussilinjojen kiertelyä, mikä on kallista.

– Kaupungissa tuemme vain murto-osaa, mutta maaseudulla paljon enemmän, toteaa Lappeenrannan kaupungin liikenneinsinööri Birgitta Nakari.

Toki henkilöautolla on muitakin etuja.

Henkilöauto lähtee silloin, kun kuljettaja haluaa. Se on nopeakin, koska sen ei tarvitse pysähtyä matkalla kuten linja-auton.

– Sillä voi silti poiketa monessa paikassa, Piipponen järkeilee kansalaisten valintoja.

Piipponen huomauttaa, että Lappeenrannassa suosituimmat bussireitit ovat samoja kuin suosituimmat autoilureitit.

Lappeenrantalaisista kuitenkin lähes yhtä moni kävelee tai pyöräilee talvisin kuin ajaa linja-autolla.

Kesällä pyöräilijöiden ja kävelijöiden määrä on jopa autolla kulkijoita suurempi.

KYSELYYN vastasi 720 lappeenrantalaista. Vastaajista peräti 177 oli töissä tai opiskeli Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla. Eläkeläisten ja alaikäisten osuus kyselyssä oli pieni.

Lappeenranta teki edellisen joukkoliikennettään koskevan tutkimuksen vuonna 2004.

– Mutta se oli paljon tätä suppeampi, Nakari toteaa.

KUVATEKSTI

Seppo Rautiovaara

Moni lappeenrantalainen ajaa päivittäin bussilla keskustasta Skinnarilaan. Enemmän Skinnarilaan matkustetaan vain sen naapurikaupunginosa Sammonlahdesta.

Joukkoliikenteen

Ongelmat

Bussimatkustus on liian kallista, 69 prosenttia.

Henkilöauto on huomattavasti nopeampi kuin bussi, 63 prosenttia.

Linja-autovuorojen aikataulut eivät sovi tarpeisiini, 48 prosenttia.

Luvut ovat yhteistulos vastauksista vaihtoehtoihin melko samaa mieltä ja täysin samaa mieltä. Luvut on pyöristetty.

Kulkutavan valintaan vaikuttaa

Lähtöaikojen sopivuus, 79 prosenttia.

Tarjolla olevien vuorojen määrä, 73 prosenttia.

Lähtö- ja saapumisaikojen luotettavuus, 72 prosenttia.

Luvut ovat yhteistulos vastauksista vaihtoehtoihin melko suuri vaikutus ja erittäin suuri vaikutus. Luvut on pyöristetty.

Kirjoittaja:
Teemu Saintula