Miettinen: City-ratkaisu lähellä

viikolla ratkeaa, mihin suuntaan ydinkeskustan kehittämisessä edetään.

Jyrki Nuottimäki

LAPPEENRANTA. Kaupunginjohtaja Seppo Miettinen uskoo Lappeenrannan ydinkeskustan kehittämiskuvion ratkeavan lähiaikoina. Hän tuo ensi viikon neuvottelupöytään muun muassa lisäselvitykset Cityn alle tulevan pysäköintilaitoksen rakentamisesta ja kustannuksista.

– Esitin helmikuun alussa Etelä-Saimaassa kiinteistönomistajille keppi ja porkkana -tarjoukseni, joka näyttää nyt purevan, Miettinen kehaisee.

City-korttelin suunnitelmia on kehitetty kevään aikana lisäselvityksillä, ja ensi viikolla kaupunki esittelee tuloksen alueen kiinteistönomistajille.

– Haemme sellaista ratkaisua, joka voisi lähteä nopeassa aikataulussa liikkeelle. Eteenpäin tässä on päästy.

Miettinen sanoo olevansa toiveikas sen suhteen, että City-kortteliin löytyy sellainen ratkaisu, joka tyydyttää kaikkia ja jolla korttelia voidaan kehittää.

– Kiinteistönomistajien kanssa on löydetty sellainen pohja, jolla voimme edetä. Ensi viikolla ratkeaa paljon.

Lappeenrannan tekninen johtaja Jussi Salo kertoi jo aiemmin Etelä-Saimaalle, että avainasemassa ovat City-korttelin yksityiset kiinteistönomistajat, koska kaupungilla ei ole niin isoa omistajaroolia korttelissa.

City-korttelia koskeva ratkaisu kulminoituu paljolti ydinkeskustan pysäköintiongelmien ratkaisemiseen.

Miettinen linjasi helmikuun alussa, että City-korttelin kiinteistönomistajien himoitsema Cityparkki kytketään korttelin kehittämisratkaisuun.

Jos se ei etene, pysäköintilaitos rakennetaan muualle, jolloin Pormestarinparkki olisi todennäköinen ratkaisu. Yhtenä vaihtoehtona on puhuttu myös Kauppatorin parkista.

Kaupungin pysäköintiyhtiön Williparkki Oy:n toimitusjohtaja Pekka Murto kertoo Cityparkin olevan yhtenä lisäselvitysten kohteena. Kaupunki piti muutama vuosi sitten sen rakentamista liian kalliina.

– Olemme selvittäneet kohteen rakentamista niin, ettei kaivantoa ja olemassa olevia rakenteita tarvitsisi tukea. Kaivantosuunnitelma on nyt tehty City-korttelin alueelle.

Murto toivoo kustannusten laskevan vapaassa kaivannossa verrattuna erilaisten tukirakennelmaratkaisujen käyttöön maanalaisissa töissä.

Kaivantosuunnitelmaan perustuvassa esisuunnitelmassa Cityparkkiin tulisi noin 250-300 autopaikkaa.

Murron mukaan lopullinen määrä riippuu ramppiratkaisusta ja siitä, mistä pysäköintitaloon ajetaan. Vaihtoehtoja ovat olleet Koulukatu ja Kirkkokatu.

– Sisääntulorampin sijainti vaikuttaa hieman parkkipaikkojen lopulliseen määrään.

Murto toivoo ratkaisulle vauhtia ensi viikon neuvotteluista.

– Toivotaan, että silloin saadaan ratkaisu City-korttelin pysäköinnin kehittämiseksi konkreettisella tasolla.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki