Jyrki Nuottimäki
LAPPEENRANTA. Kaupunginjohtaja Seppo Miettinen uskoo Lappeenrannan ydinkeskustan kehittämiskuvion ratkeavan lähiaikoina. Hän tuo ensi viikon neuvottelupöytään muun muassa lisäselvitykset Cityn alle tulevan pysäköintilaitoksen rakentamisesta ja kustannuksista.
– Esitin helmikuun alussa Etelä-Saimaassa kiinteistönomistajille keppi ja porkkana -tarjoukseni, joka näyttää nyt purevan, Miettinen kehaisee.
City-korttelin suunnitelmia on kehitetty kevään aikana lisäselvityksillä, ja ensi viikolla kaupunki esittelee tuloksen alueen kiinteistönomistajille.
– Haemme sellaista ratkaisua, joka voisi lähteä nopeassa aikataulussa liikkeelle. Eteenpäin tässä on päästy.
Miettinen sanoo olevansa toiveikas sen suhteen, että City-kortteliin löytyy sellainen ratkaisu, joka tyydyttää kaikkia ja jolla korttelia voidaan kehittää.
– Kiinteistönomistajien kanssa on löydetty sellainen pohja, jolla voimme edetä. Ensi viikolla ratkeaa paljon.
Lappeenrannan tekninen johtaja Jussi Salo kertoi jo aiemmin Etelä-Saimaalle, että avainasemassa ovat City-korttelin yksityiset kiinteistönomistajat, koska kaupungilla ei ole niin isoa omistajaroolia korttelissa.
City-korttelia koskeva ratkaisu kulminoituu paljolti ydinkeskustan pysäköintiongelmien ratkaisemiseen.
Miettinen linjasi helmikuun alussa, että City-korttelin kiinteistönomistajien himoitsema Cityparkki kytketään korttelin kehittämisratkaisuun.
Jos se ei etene, pysäköintilaitos rakennetaan muualle, jolloin Pormestarinparkki olisi todennäköinen ratkaisu. Yhtenä vaihtoehtona on puhuttu myös Kauppatorin parkista.
Kaupungin pysäköintiyhtiön Williparkki Oy:n toimitusjohtaja Pekka Murto kertoo Cityparkin olevan yhtenä lisäselvitysten kohteena. Kaupunki piti muutama vuosi sitten sen rakentamista liian kalliina.
– Olemme selvittäneet kohteen rakentamista niin, ettei kaivantoa ja olemassa olevia rakenteita tarvitsisi tukea. Kaivantosuunnitelma on nyt tehty City-korttelin alueelle.
Murto toivoo kustannusten laskevan vapaassa kaivannossa verrattuna erilaisten tukirakennelmaratkaisujen käyttöön maanalaisissa töissä.
Kaivantosuunnitelmaan perustuvassa esisuunnitelmassa Cityparkkiin tulisi noin 250-300 autopaikkaa.
Murron mukaan lopullinen määrä riippuu ramppiratkaisusta ja siitä, mistä pysäköintitaloon ajetaan. Vaihtoehtoja ovat olleet Koulukatu ja Kirkkokatu.
– Sisääntulorampin sijainti vaikuttaa hieman parkkipaikkojen lopulliseen määrään.
Murto toivoo ratkaisulle vauhtia ensi viikon neuvotteluista.
– Toivotaan, että silloin saadaan ratkaisu City-korttelin pysäköinnin kehittämiseksi konkreettisella tasolla.