Etelä-Saimaalta ei enää vähennetä luotseja

Kaksi luotsia lopetti heinäkuussa irtisanomisiin. Laivat ovat useita tunteja.

Ilkka Pohjalainen

LAPPEENRANTA. Saimaan kanavan ja eteläisen Saimaan luotsit alkavat taas olla työrupeamien kanssa tiukilla.

— Vuorokaudessa voi olla kaksi tai kolmekin luotsausta, ja vaadittava lepoaika 8 tai 10 tuntia vuorokaudessa uhkaa ylittyä, kertoi Saimaan luotsien puheenjohtaja Harri Heikkilä.

Luotsiliikelaitos Finnpilot irtisanoi viime vuoden puolella 11 henkilöä, joista kaksi luotsia eteläiseltä Saimaalta, ja ne realisoituivat nyt kesällä.

Etelä-Saimaalla ja Saimaan kanavalla työskentelee parikymmentä luotsia, koko Saimaalla nelisenkymmentä.

Luotseja närästää se, että samaan aikaan luotsiliikelaitos on hakenut sisäisellä haulla uutta luotsia Saimaalle.

Luotsausjohtaja Kari Kosonen Finnpilotista kertoi, että sisäisen haun taustalla on se, että luotseja on hakeutunut Saimaalta merialueille.

— Väkeä ei enää vähennetä eteläiseltä Saimaalta, Kosonen lupasi. Irtisanotuille on mahdollisuus ja velvollisuuskin tarjota työtä, jos liikennemäärät sitä edellyttävät.

SAIMAAN kanavan liikenne romahti viime vuonna yli puolella. Siitä osa on palannut ennalleen, mutta silti rahtimäärät ovat vain puolessa huippuvuosien 2,2 miljoonasta tonnista. Silloin eteläisen Saimaan luotsit Kososenkin mukaan paiskivat töitä enemmän kuin muualla Suomessa. Edelleen on epäsuhtaa myös työtunneissa Pohjois- ja Etelä-Saimaan välillä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on Kososen mukaan asettanut Finnpilotin tulostavoitteisiin, etteivät laivat saa joutua odottamaan luotsausta yli kuutta tuntia. Tämä on Saimaalla ylitetty vain kerran tänä vuonna. Harri Heikkilän mukaan muutamien tuntien odotuksia on ollut.

LUOTSIEN ja työnantajan väliset tes-neuvottelut ovat keskeytyksissä ja jatkuvat kesälomakauden jälkeen. Luotsaustoimiala on ollut sopimuksettomassa tilassa maaliskuun alusta lähtien.

Heikkilän käsityksen mukaan neuvottelut eivät tule olemaan helpot.

Finnpilot on hänen mielestään tehnyt suunnitelmat väen vähentämisestä lamapaniikin vallassa, kun laivaliikenne oikeasti on nyt taas elpymään päin.

Luotsiliitto tavoittelee työehtosopimukseen merkintää riittävän pitkistä lepoajoista. Liiton puheenjohtaja Antti Rautava kertoi, että riittävän levon tarve korostuu entisestään, kun ihmisiä on potkittu pihalle.

Lisäksi luotsausalueita on laajennettu, eli yksittäisen luotsin tulisi hallita entistä laajempia väyliä.

Luotsausjohtaja Kari Kosonen kertoi, että neuvottelut keskittyvät työaikamalleihin, joita hän on laskeskellut neuvotteluiden pohjaksi erilaisia.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen