Kaupunkiyhtiöt-konsernin alkuvuoden tulos jäi tavoitteesta

Tulos oli 600 000 euroa heikompi kuin odotettiin. Liikevaihto jäi 4,9 miljoonaan euroon.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt -konsernin puolen vuoden tulos on vastoin odotuksia tappiolla noin 320 000 euroa. Budjetti oli laadittu niin, että tuloksen oletettiin nousevan voitolle 300 000 euroa.

Myös liikevaihto jäi 4,9 miljoonaan euroon budjetoidusta 5,5 miljoonasta.

Konsernin koko vuodenkin tuloksen ennakoidaan jäävän reippaasti tavoitellusta 600 000 euron plusmerkkisestä tuloksesta. Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin sanoo yhtiön kuitenkin tähtäävän positiiviseen tulokseen.

— Kaikki harkinnanvaraiset kulut on laitettu erityistarkasteluun, mikä tarkoittaa muun muassa rekrytointeja, matkakuluja, edustuksia, sponsoriyhteistyötä ja niin edelleen, sanoo Hultin keinoista selättää talousahdinko.

Hänen mukaansa tappiot johtuvat suurelta osin konsernin ulkopuolisista tekijöistä.

Emoyhtiö eli Kaupunkiyhtiö Oy jäi tappiolle noin 100 000 euroa. Tappion aiheuttivat lentoliikenteen kehittäminen ja siihen liittyvien markkinointisopimusten ennakkopainotteisuus.

Hultin ei halua eritellä sitä, mille yhtiöille ennakoita on maksettu ja kuinka paljon.

Loppuvuosikin on emolle vaikea, koska edelleen

rasitteena ovat muun muassa Helsinki—Lappeenranta-reitillä huseeranneen Wingon talousvaikeudet. Hultinin mukaan Wingon osuus tappioista on kuitenkin melko pieni.

Yhdeksästä tytäryhtiöstä tappiota tuottivat alkuvuonna Lappeenrannan Yritystila, Lappeenrannan Seudun Yrityspalvelut, Fly Lappeenranta, Lappeenranta Free Zone, Lappeenrannan Huhtiniemi ja Lappeenrannan Laivat.

Uuden toimitusjohtajan valinnassa pahasti kompuroineen Yritystila-konsernin tappioiden suurin syy olivat pitkään huonossa hapessa olleen ja heinäkuussa konkurssiin ajautuneen Saimaa Linesin tuottamat luottotappiot.

Koko vuoden tulos jäänee lähes 400 000 euroa miinukselle ennakoiden nollatuloksen sijasta.

Yrityspalvelut-yhtiön reilun 100 000 euron tappio taas johtuu lähinnä henkilöstön määrän kasvusta kolmella ihmisellä.

Fly Lappeenrannan odotettiin tekevän alkuvuonna lievästi positiivisen tuloksen, mutta tulos kääntyi jälleen miinukselle. Puolivuotiskatsauksessa ongelmista syytetään resurssipulaa sekä entistä ilmailulaitosta eli Finaviaa, jonka sopimuspolitiikka on Kaupunkiyhtiöiden mukaan ”poukkoilevaa”.

Puolivuotiskatsauksen mukaan Fly Lappeenrannasta käydään liiketoimintakauppaneuvotteluja eli yhtiö on myynnissä. Hultin ei tarkemmin kommentoi yhtiön mahdollista myyntiä.

Kaupunkiyhtiöt odottaa edelleen, että Finavia hellittää otteensa Lappeenrannan lentokentän kaupallisista palveluista. Kaupunkiyhtiöt haluaisi siirtää ne lentokenttäyhtiölle, joka puolestaan voisi tarjota Finaviaa halvempia palveluja halpalentoyhtiöille.

Vapaavarastoyhtiö Free Zone myi vuonna 2008 suurimman osan kiinteistöistään, minkä jälkeen liikevaihto tippui jyrkästi. Raipon kiinteistö on Delta-Auton maahantuonnin loppumisen jälkeen tuottanut pelkkiä kuluja.

Mustolan terminaalirakennuksestaan Free Zone sentään vielä saa vuokratuloja, mutta senkin vuokria on pitänyt taantuman vuoksi alentaa.

Kaiken lisäksi yhtiötä rasittavat kiinteäkorkoisten lainojen kovat korot.

Parempaa ei ole näköpiirissä, joten yhtiön koko vuodenkin tulos jäänee pakkaselle liki liikevaihdon verran eli noin 300 000 euroa.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara