Lappeenrannan lentokentälle ei heru tukea

Finncomm vahvisti lopettavansa reittiliikenteen Jyväskylään, Poriin ja Seinäjoelle. Blue1 saattaa lentää pikkukenttien avuksi.

Sanna Jokila

Olli Kuivaniemi

Lappeenrannan lentokenttä ei tule saamaan valtiolta lentokenttätukea. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) kertoo, että nopeat junayhteyden Helsingin ja Lappeenrannan välillä estävät tuen myöntämisen.

– Tukea lentokentälle voi hakea vain, jos kaupunkien välillä ei pääse kulkemaan muilla kulkuneuvoilla alle kolmen tunnin, Vehviläinen sanoo.

Junamatka Lappeenrannasta Helsinkiin kestää vajaat kaksi ja puoli tuntia.

Keskustelu maakuntakenttien tukemisesta käynnistyi viikonloppuna, kun Helsingin Sanomat uutisoi lentoyhtiö Finncommin lopettavan lennot Poriin, Jyväskylään ja Seinäjoelle. Uudistuksen jälkeen mikään yhtiö ei liikennöi Helsingin ja Porin tai Seinäjoen välillä.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ja Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Martti Korhonen ehdottivat, että valtio voisi tukea lakkautusuhan alaisia maakuntareittejä ostopalveluiden avulla.

Liikenneministeriön linjauksen vuoksi vain Porin kentälle olisi mahdollista jakaa lentokenttätukea.

Anu Vehviläisen mukaan sekä Porin että Seinäjoen lentoyhteyksiin etsitään kuitenkin ensisijaisesti uutta kaupallista toimijaa.

– Ostoliikenne on useamman kuukauden projekti, eikä sittenkään ole varmuutta, löytyykö operaattoria. Kaupallinen tie on ensisijainen, hän toteaa.

Finncomm vahvisti maanantaina lopettavansa lennot ilmoitetuille kentille ja väläytti jo uusien reittien avaamista.

Yhtiö aikoo siirtää lakkautettavilta reiteiltä vapautuvat resurssit tuottavampiin kohteisiin.

– Ihan uusia avauksia tullaan tekemään. Asiaa työstetään vielä ja julkaisemme suunnitelmamme aivan lähipäivinä, Finncommin toimitusjohtaja Juhani Pakari sanoo.

Pakarin mukaan nyt lopetettavat reitit ovat olleet jo pitkään tappiollisia.

– Olemme toden teolla yrittäneet löytää ratkaisuja, miten me pystyisimme jatkamaan, hän kertoo.

Kivenä kengässä oli raha, eli kuinka jaetaan kansainvälisen lentomatkustajan lentolipun hinta syöttöliikennettä hoitavan Finncommin ja maailmalle jatkoyhteydet tarjoavan Finnairin välillä.

– Tulimme tilanteeseen, että meidän rahoilla ei pystytä enää jatkamaan, Pakari sanoo.

Kilpailijat ovat herkällä korvalla Finncommin ratkaisuista. Pohjoismaiseen SAS-konserniin kuuluva Blue1 ehätti tehdä oman nokituksensa jo maanantaina. Yhtiö ilmoitti, että se on valmis tutkimaan mahdollisuuksia lentää niille kentille, joilla Finncomm lopettaa liikennöinnin. Kaupallinen johtaja Juha Järvinen kertoo, että liikennöinti vaatisi kuitenkin tukea seutukunnilta ja elinkeinoelämältä.

– Ei markkinatilanne heti muutu näillä reiteillä, joten lentäminen edellyttäisi yhteistyötä seutukuntien kanssa, Järvinen sanoo. ES-STT

Kirjoittaja:
Sanna Jokila, Olli Kuivaniemi