Lappeenranta penää lentokentälle erityiskohtelua

Finavian on vaikea taipua kokeiluille kenttien tasa-arvoisen kohtelun vuoksi. Lappeenrannan mielestä kasvava lentoliikenne tuo hyötyjä myös Finavialle.

Jyrki Nuottimäki

Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöt Oy ja halpalentoyhtiö Ryanair laajentavat yhteistyötään monivuotisella lentoliikennesopimuksella.

Ryanair on lentänyt tänä vuonna Lappeenrannasta Saksaan ja Belgiaan. Ensi vuonna uutena kohteena ohjelmaan tulee Milano Pohjois-Italiassa.

Uuden sopimuksen kesto ja laajuus tarkentuvat siinä vaiheessa, kun Kaupunkiyhtiöt ja Finavia pääsevät yhteisymmärrykseen lentokentän kehittämiskuvioista. Neuvottelut ovat vielä kesken.

Kaupunki tavoittelee Finavialta sopimusta, joka takaisi lentoliikenteen kasvun pitemmällä aikavälillä.

– Lentoliikenteen kehittäminen riippuu siitä, millaiseen ratkaisuun pääsemme Finavian kanssa. Sopimusta hierotaan loppuvuoden juhlapyhien jälkeen, kertoo Kaupunkiyhtiöiden toimitusjohtaja Tom Hultin.

Kaupunki haluaisi lentokentän kaupallisten palvelujen kehittämisen aluevetoiseksi toiminnaksi. Se tavoittelee myös erityisasemaa Finavian hinnoittelupolitiikkaan.

Nykyisin Finavia tarjoaa uusille reiteille sopimuksia, joiden alkupäässä hinnoittelu on edullista, mutta maksut nousevat kauden loppua kohti portaittain niin suuriksi, että maakuntakenttien on vaikea päästä pitkäaikaisiin sopimuksiin lentoyhtiöiden kanssa.

Pitkäaikaiset sopimukset tarjoavat lyhyitä paremmat edellytykset suunnata markkinointiponnisteluja Euroopassa kohteisiin, joista on hyvät lentoyhteydet Lappeenrantaan.

– Pelkän talvi- tai kesäkautta koskevan lentosopimuksen perusteella ei ole järkevää suunnata laajoja markkinointipanostuksia johonkin kohteeseen, kun yhteistyön jatkumisesta ei ole takeita, Hultin valittaa.

Finavialle poikkeusten tai kokeilujen hyväksyminen yhdelle kentälle ei ole helppo ratkaisu tasapuolisuuden vuoksi.

Finavian toiminta on tappiollista Helsinkiä ja muutamaa muuta kenttää lukuunottamatta. Hultinin mielestä tappioita Lappeenrannassa ei tarvitsisi kärsiä, jos kentän sopimusrakennetta muutetaan.

– Tappiot pienevät sitä nopeammin mitä enemmän tänne tulee lentomatkustajia.

Hultin on lobannut liikenneministeri Anu Vehviläiseltä (kesk.) suostumusta Lappeenrantaa koskevalle pilottiratkaisulle.

– Haemme valtiolta ymmärtämystä. Jos se haluaa edistää Kaakkois-Suomen elinkeinopolitiikkaa ja matkailua, valtion ei tarvitse panostaa rahallisesti mitään, silti kaikki voittavat.

Ministeri Vehviläinen kertoi erityisavustajansa Helena Pakarisen välityksellä, ettei ratkaisuja Lappeenrannan osalta ole vielä tehty, koska kysymys on laajemmasta koko maan lentokenttäverkostoa koskevasta asiasta.

– Asiaa pitää pohtia kenttäverkoston tulevaisuuden rakentamisen pohjalta, eikä yhden kentän kohtelun kautta.

Kirjoittaja:
Jyrki Nuottimäki