Paperikoneen viimeinen vuoro

M-realin Simpeleen tehtaiden paperikone pysähtyi torstaiaamulla. Se oli Valmetin ensimmäinen paperikone Suomessa.

Anssi Kemppinen

RAUTJÄRVI. Vuoromestari Kari Vento tuo pullaa konevalvomoon.

-Kun tämä on viimeinen yövuoro ja kun tässä yhdessä tehdään työtä.

Vuoro on juuri alkanut iltakymmeneltä. Valvomossa istuu hiljaisia miehiä, mutta alkaa se puhekin löytyä.

-Oltais me vielä voitu ajaa paperia, sanoo 36 vuotta tehtaalla ollut konehoitaja Seppo Innanen.

M-Real on kuitenkin päättänyt panna paperikoneen kiinni ja tänä yönä ajetaan viimeiset paperirullat.

KONEEN pysäyttäminen johti Simpeleen tehtailla irtisanomisiin.

-Sehän on selvä, että jos paperikone loppuu ei kaikille riitä töitä. Ajankohta ihmetyttää, sanoo massamies Teemu Europaeus.

Sitä Ventokin ihmettelee, koska nyt on tilauksia. Toisin oli viime vuonna, kun työntekijät oli lomautettuna.

-Irtisanomistilannekin vielä elää. Joku on halunnutkin nyt hypätä oravanpyörästä ja joitakin on kutsuttu takaisinkin.

Europaeus heittää, että koneen saattohoitoa on tehty nyt kolme kuukautta.

PAPERIKONE humisee lasin takana. Se otettiin käyttöön juhannuksena vuonna 1954.

-Sellaista tunnetta on, että historia häviää. Tämä on Valmetin ensimmäinen kone Suomessa, sanoo Vento.

Europaeuksen mukaan raamit ja sylinterit ovat vielä alkuperäisiä, mutta muuten konetta on pikkuhiljaa uusittu.

Kone pidettiin loppuun asti kunnossa. Se on pyörinyt viime ajat hyvin, tosin viime viikonloppuna vaihdettiin telan laakeri.

NAAPURIVALVOMOSSA sylinterimies Mika Sinkkonen ja käynninturvaaja Timo Virtanen lähtevät vaihtamaan konerullaa.

Edelliseen rullaan kertyi 50 minuutissa 37 kilometriä tarrapaperintaustaa.

-Tässä on oltu samalla porukalla pitkään yhdessä, ettei tarvitse aina kysyä, mitä sie olet menossa tekemään, sanoo Sinkkonen.

Kuviot ovat miehille läpikotaisin tuttuja, sillä Virtanen on ollut paperikoneella 28 ja Sinkkonen 21 vuotta.

-Just viime yövuorossa puhuttiin, että aika on mennyt hirmu nopeasti, sanoo Sinkkonen.

Juhlamieltä heillä ei tänään ole, vaan työt tehdään normaalisti.

SEKÄ Vennolla, Innasella, Europaeuksella, Sinkkosella että Virtasella työt jatkuvat tehtaalla muissa tehtävissä.

-Uuden opettelu on haasteellista, mutta pääasia että työpaikka säilyy. Ainakin tällä erää, sanoo Innanen.

Europaeus jää kaipaamaan oman vuoron porukkaa, kun töitä on tehty yhdessä 15 vuotta.

-Ja miten ne kaverit pärjää, jotka jää portin ulkopuolelle.

Joku käy konevalvomon kahviossa syömässä jo pullat.

-Konjakit tässä olisi voitu juoda, ehkä pomo tuo. No ei täällä, kotona sitten, sanoo Europaeus.

Virtanen toivottaa kaikesta huolimatta Etelä-Saimaan kaikille lukijoille hyvät joulut.

Paperikone pysäytettiin torstain aamuvuorossa.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Mika Sinkkonen (takana) ja Timo Virtanen vaihtavat konerullaa.

Teemu Europaeus hoiteli viimeisen raportin paperikoneen yövuorossa.

Mika Sinkkonen on ollut paperikoneella 21 vuotta.

Kari Vento ihmettelee paperinteon loppumisen ajankohtaa.

Simpeleen paperikone ajettiin alas torstaiaamuna, mutta itse koneen kohtalosta ei ole vielä tietoa.

M-realilla on pitkä historia Simpeleellä.

Kirjoittaja:
Anssi Kemppinen