Categories
Artikkelit

Miehen kasvutarina kaikilla mausteilla

SARI PULLINENTeatteriNine-musikaali. Käsikirjoitus Arthur Kopit, sävellys ja laulujen sanat Maury Yeston. Suomennos ja ohjaus Timo Rissanen. Koreografi Osku Heiskanen. Kapellimestari ja musiikin sovitus Virve Jääskeläinen. Lavastus Mirva Mustonen. Puvut Marja Liukkonen. Valot Ville Virtanen. Äänet Keijo Miettinen.Suomen-kantaesitys Imatran kulttuurikeskuksessa 29.1.Teatteri Imatran musikaali Nine on kaikella tapaa kunnianhimoinen produktio. Tämä tulee ilmi toteutuksen jokaisesta osasta näyttelijäntyöstä orkesteriin ja huikeista puvuista upeaan valaistukseen sekä näyttelijöiltä paljon vaativaan portaikkolavastukseen.Vierailijoiden laadussa ja määrässä ei ole säästelty, ja talon oma väki kunnostautuu kaikilla alueilla.Esimerkiksi Pirja Arponen heittää huikean lavashow’n ja leikittelee äänellään, vaikka kengänkorot sojottavat kohti kattoa.Sinikka Sokan karisma ja vahva ääni ottivat haltuunsa koko estradin. Hänen roolinsa tuottaja Liliane La Fleurina antaa myös mahdollisuuden käyttää kaikkea tätä. Satu Silvo esittää vaikuttavasti päähenkilön, elokuvaohjaaja Guido Continin vaimoa Luisaa. Vahva nainen hänkin, mutta toisella tavalla. Luisa on elegantti ja rakkaudessa kärsivällinen — tiettyyn pisteeseen saakka.Kohti tuota pistettä kuljetaan monen kohtauksen kautta. Ensimmäinen puoliaika kuluu kolmea naista pyörittävän Continin elämäntilanteen pohjustukseen, jopa siinä määrin, että juuri ennen viimeistä ja koko tarinaa selittävää Guidon lapsuuskohtausta katsoja alkaa jo hieman vääntelehtiä penkissään. Mutta sitten tulevat äiti, nunnat ja viehkeä Sarraghina, jota Laura Heinonen näyttävästi esittää.Guidon epämääräinen elämä saa eräänlaisen selityksen. Yhdeksänvuotiaana hän saa vihiä ihmisen lihallisista iloista. Paha vain, että opettajana on ”huono nainen”. Tällaiseen syntiinlankeamisen poikaparka saa tuntea selkänahassaan. Ensi-illassa pikku-Guidon roolissa nähtiin herkästi esiintynyt Akseli Hänninen. Imatralla kantaesitykseen tuodun Ninen heikoin lenkki on tarina. Myöskään sävellykset eivät nouse tusinatavaraa kummemmiksi.Vaikka kyse onkin ikiaikaisista asioista — rakkaudesta, intohimosta, uskollisuudesta ja petturuudesta — katolinen, eteläeurooppalainen elämänpiiri jyrkkine madonna—huora-akseleineen tuntuu toisesta maailmasta temmatulta, samoin äitiään itkevä kuuluisa ja hurmaava elokuvaohjaaja sekä yliampuvat fanilaumat.Selitys löytyy Ninen esikuvasta, Federico Fellinin elokuvasta 8½. Fellini käytti jatkuvasti elokuviensa materiaalina oman elämänsä intohimoista ja kompleksista suhdetta naisiin.Tarinan langat solmitaan lopulta koskettavasti yhteen. Huikea kliimaksikohtaus venetsialaisista karnevaaleista on pukuloistossaan häikäisevä, ja Ulla-Maija Järnstedt-Kauppinen hulvaton viettelijätär.Pekka Räty on antaumuksella sekä mammanpoika että naistennielijä. Laulujen sanat hieman puuroutuivat paikka paikoin, mutta se korjaantunee esitys esitykseltä.Imatralla on tehty näyttävä teos. Ennakkomyynti on vetänyt hyvin, ja ensi-illassa seisaalleen nousseet aplodeeraajat viestittivät tyytyväisyyttä. KUVATEKSTIKai SkyttäVaikka Ninessä on naisrooleja pitkälti toistakymmentä, tarina on silti miehen tarina. Toimittajat Sirpa Teppola (vas.), Heidi Kyyrö ja Mervi Märkälä (oik.) ahdistelevat kysymyksillään Luisa Continia, jota esittää Satu Silvo.

Sari Pullinen

Kirjoittaja: