Njet problem -kirja avaa ystävyyden kanavan salat

Saimaan kanava oli aukko rautaesiripussa. Mutkia ja muttia matkaan alkoi tulla vasta Venäjän aikana.

Suomalais-venäläisestä yhteistyöstä Saimaan kanavalla julkaistaan pian kirja. Kirjan ovat tehneet entinen kanavapäällikkö Seppo Koivupuro ja eläkkeellä oleva liikenne- ja viestintäministerin kansliapäällikkö Juhani Korpela.

Koivupuro työskenteli Saimaan kanavalla 40 vuotta vuoteen 1996 asti ja oli asiantuntijana mukana myös Saimaan kanavan vuokra-ajan pidentämisneuvotteluissa. Juhani Korpela veti neuvotteluja kanavavaltuutettuna vuoden 2006 loppuun asti.

Kirja putkahtanee ulos samoihin aikoihin kuin uusi kanavasopimus, joka jatkaa vuonna 2013 umpeutuvaa vuokra-aikaa.

Tulossa on Juhani Korpelan mukaan jopa ainutlaatuinen teos, sillä se kertoo ainutlaatuisesta asiasta.

-Saimaan kanava oli Neuvostoliiton aikana todellinen ystävyyden kanava, aukko koko rautaesiripussa. Lappeenrantalaisten ja viipurilaisten yhteistyö oli sellaista, että missään ei niinä aikoina menty niin esiripun läpi, Korpela kuvaa.

Julkisuudessa ei Korpelan mukaan koskaan aiemmin ole kerrottu, mitä rautaesiripun katveessa vuosikymmenien mittaan tapahtui.

Kirjan nimeksi on kuitenkin pistetty ”Njet problem, mutta…” Neuvostoajan vaihduttua markkinatalouteen ongelmia näet alkoi piisata. Pahimpia niistä oli rajatarkastussoppa vuonna 2006, jonka seurauksena Venäjä pisti kanavan viikoksi kiinni.

-Kirja kertoo avoimesti myös tästä puolesta, eli miten ongelmia Venäjän kanssa on ratkottu. Nyt tilanne on se, että kollegat kanavalla toimivat hyvässä yhteistyössä, mutta heidän vaikutusvaltansa voimaministeriöihin on vähäinen, Korpela näkee.

Paikallisia ihmisiä esiintyy kirjassa Korpelan mukaan roppakaupalla.

Kirjan kustantaa todennäköisesti Lappeenrannan Kilta. Killan hallitus päättää asiasta maanantaina, mutta puheenjohtaja Matti J. Kuronen on myötämielinen hankkeelle.

-Kyseessä on keskeisesti Lappeenrannan historiaan liittyvä kirja, hän sanoo.

Kuvateksti

Seppo Rautiovaara

Uusi Saimaan kanava avattiin liikenteelle vuonna 1968. Kuvat eivät ole kirjan kuvitusta, vaan Etelä-Saimaan arkistosta.

Saimaan kanavan 150-vuotisjuhlien kutsuvieraat seurasivat Carelia-laivalta käsin Keisarien portti-muistomerkin paljastusta Mälkiän sululla vuonna 2006.

Kirjoittaja:
Seija Hackman