Rautatie Imatralta Venäjälle avataan vientikuljetuksille

Suomen ulkoministeriö hioo vastaustaan Venäjän esittämään noottiin uudesta kuljetusreitistä. Ennen liikenteen aloittamista Svetogorskin tulli tarvitsee vielä terminaalitiloja ja nosturin

Hannu Ojala

IMATRA. Imatrankosken asemalta avautuu rautatiekuljetusten kolmas vientireikä Venäjälle.

Poliittisella tasolla asia on selvä. Kahdenvälisen liikennesopimuksen muuttaminen siirtää avausta kuukausilla ja Svetogorskin tullin tarpeet vielä määrittelemättömään tulevaisuuteen.

VR Transpointin rautatielogistiikan johtaja Ilkka Seppänen olisi valmis aloittamaan liikenteen Imatran kautta Venäjälle vaikka heti.

— Teimme viime kesänä venäläisten kanssa koekuljetuksen, ja se meni kaikin puolin hyvin. Valmiudet Suomen puolella ovat hyvät.

Imatran rajanylityspaikkaa ollaan venäläisten aloitteesta avaamassa raideliikenteen vientikuljetuksille. Venäjän nootti asiasta on otettu vastaan Suomen ulkoministeriössä tammikuussa, ja sen oikeudellinen osasto on parhaillaan laatimassa siihen vastausta.

Ministeriön Venäjän yksikön päällikön Jaana Teckenbergin mukaan asia on poliittisesti ratkaistu. Suomi suhtautuu myönteisesti Venäjän valmiuteen avata kaksipuolinen tavaraliikenne Imatran kautta.

Suomalaiset ovat jo alunperinkin halunneet ulottaa ylityspaikan kansainvälisen statuksen myös raideliikenteeseen, mutta venäläiset ovat tähän saakka vedonneet Svetogorskin puutteelliseen infrastruktuuriin. Svetogorskin tullin tarvelistalla on järeä nosturi ja terminaalitilat.

Liikennettä ei voida edelleenkään aloittaa heti noottien vaihdon jälkeen.

Rajan ylittävää raideliikennettä Suomen ja Venäjän välillä hallinnoidaan maiden liikenneministeriöiden välillä sovitulla rautatieyhdysliikennesopimuksella.

Sopimuksessa määritellään ylityspaikkojen lisäksi myös kuljetusmuotoja ja tavaran laatua.

Neuvotteleva virkamies Marjukka Vihavainen-Pitkänen liikenneministeriöstä uskoo, että muutoksista voimassa olevaan sopimukseen ryhdytään neuvottelemaan jo maaliskuussa.

Sopimuksen allekirjoittavat liikenneministerit.

Ilkka Seppänen muistuttaa, että vientiliikenteen avautuminen ei näy kovinkaan paljon.

— Suomen vienti Venäjälle on tällä hetkellä noin miljoona tonnia. Tasaisena liikenteenä se tarkoittaa yhtä junaa vuorokaudessa.

Seppäsen mukaan Vainikkalan tavaraliikenteessä varaudutaan normaalitilanteessa 12 junaan suuntaansa vuorokaudessa. Imatrankosken liikenne on tällä hetkellä kolme junaa päivässä ja käsittelyssä on varauduttu viiteen junaan.

— Kapasiteettia on tällä hetkellä aivan riittävästi, Seppänen muistuttaa.

Vainikkalan lisäksi täysiä junia voidaan ajattaa Venäjälle myös Pohjois-Karjalassa ylityspaikan kautta. Seppänen kuvailee Niiralan kautta tapahtuvaa vientiliikennettä vähäiseksi.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Imatralta palaa Venäjälle tällä hetkellä vain tyhjiä puunkuljetukseen käytettäviä vaunuja.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala