Finavia ei voi estää yksityistä terminaalia

Finavia harkitsee Lappeenrannan lentoaseman laajentamista vasta, kun matkustajamäärä kolminkertaistuu nykyisestä.

Johanna Sjöholm

LAPPEENRANTA. Ilmailulaitos Finavia ei voi asettua tulpaksi Lappeenrannan lentokenttäyhtiön suunnitelmille yksityisen terminaalin perustamisessa.

Finavian lentoasemaliiketoiminnan johtaja Reijo Tasanen sanoo, että asia riippuu käytännössä vain siitä, saako Lappeenranta International Airport -yritys toimiluvan Liikenteen turvallisuusvirastolta Trafilta.

-Suomi on vapaa maa. Jos rakennus on tarkoitettu lentoliikenteen käyttöön ja yrityksellä on luvat, emme me voi hanketta täysin kieltää.

Finavia ei voi uhata edes lentoasemalta vetäytymisellä. Sillä on lakisääteinen velvollisuus ylläpitää kenttiä, joilla on reittiliikennettä.

Trafin lentoliikenteen luvat -yksikön johtaja Johan Skjäl sanoi viime viikolla (ES 23.2.), ettei yksityiselle terminaalille ole estettä, jos turvavaatimukset täyttyvät. Lupien saaminen ei Skjälin mukaan kuitenkaan ole ihan yksinkertainen asia.

Lentokenttäyhtiö haluaa remontoida nykyisen terminaalin läheisyydessä sijaitsevan lentokonehallin yksityiseksi matkustajaterminaaliksi.

Uuden terminaalin perustaminen on yritykselle kuitenkin vain varasuunnitelma. Mieluisinta sille olisi vuokrata tai ostaa nykyinen terminaali Finavialta. Finavia ei ole lämmennyt yrityksen ja Lappeenrannan Kaupunkiyhtiöiden ehdotuksille.

-Vuokraneuvottelut menivät karille sen takia, että olisimme tarvinneet kovin ison vuokran, Tasanen sanoo.

Tasanen viittaa Lappeenrannan lentoaseman tappiollisuuteen. Viime vuonna tappiota tuli noin miljoona euroa.

REIJO Tasasen mukaan lentokenttäyhtiö ei ole ollut yhtey- dessä Finaviaan sen jälkeen, kun terminaaliasia nousi julkisuuteen viime viikolla. Hän ihmettelee, kun vuoropuhelua pitää käydä median välityksellä.

Lappeenranta International Airportin toimitusjohtaja Juha-Pekka Paananen ei halunnut kommentoida yrityksen suunnitelmia millään tavalla maanantaina.

Viime viikolla Paananen sanoi, että uusi terminaali voisi aloittaa toimintansa jopa jo kesäkuussa, jos yritys saa tarvittavat luvat.

Lappeenrannan lentoaseman kautta kulki viime vuonna 61 100 matkustajaa. Finavia harkitsee aseman laajentamista vasta, kun luku kolminkertaistuu.

Tasanen arvioi, että 200?000 matkustajan raja voi mennä Lappeenrannassa rikki muutamassa vuodessa.

-Nykyinen terminaali kestää vuositasolla 200 000-300 000 matkustajaa. Ratkaiseva ei ole vuosimatkustajamäärä vaan lentojen aikatauluttaminen. Päivässä on paljon tunteja, jolloin Lappeenrannassa ei ole liikennettä.

Finavia perusti halpalentoterminaalin Tampereelle vuonna 2003. Nykyään terminaalin kautta kulkee noin puoli miljoonaa matkustajaa vuodessa.

-Siihen Lappeenrannassa on vielä matkaa.

KUVATEKSTI

Mika Strandén

Lappeenranta International Airport -yritys haluaa remontoida lentokonehallista toisen matkustajaterminaalin Lappeenrantaan, jos se ei saa vuokrattua nykyistä terminaalia Finavialta. Lappeenrannan kaupungin omistamassa hallissa muun muassa huolletaan lentokoneita.

Kirjoittaja:
Johanna Sjöholm