Gosaimaan oikeusjupakka venynee syksyyn

Kilpailutuksen voittanut Pohjolan Mylly ryhtyy markkinointityöhön huolimatta kilpailutusriidasta.

Outi Salovaara

Markkinaoikeuden ratkaisu maakunnallisen Gosaimaa-matkailuyhtiön yhteismarkkinoinnin kilpailutuksesta saattaa tulla vasta syksyllä.

Käräjöinti on nyt kirjeenvaihtovaiheessa. Gosaimaa on antanut oman vastauksensa kilpailutuksen hävinneen Avalon-yhtiön hakemukseen, jolla se vaatii Gosaimaan tekemän kilpailutuspäätöksen purkua.

Avalonin sijasta kilpailutuksen voitti OK-Proccis-yhtiö, joka paremmin tunnetaan Pohjolan Myllynä.

Lopullinen aikataulu riippuu täysin valmistelijan työtilanteesta ja siitä, kuinka kiireelliseksi Gosaimaa-tapaus luokitellaan. Oikeudesta arvellaan ratkaisun venyvän syksyyn.

Gosaimaa haki huhtikuussa väliaikaista täytäntöönpanolupaa, jotta kolmivuotiseksi aiottu hanke käynnistyisi oikeusjupakasta huolimatta.

Hakemuksessa Gosaimaa totesi koko yhtiön toiminnan ja mittavan yhteismarkkinointihankkeen olevan vaarassa. Ilman väliaikaislupaa Gosaimaan olisi pitänyt lopettaa toimintansa kokonaan kuluvan kesäkuun lopulla, jolloin yhtiölle rahoitusta tuonut nykyinen hanke päättyy.

Markkinaoikeus antoi toukokuun alussa väliaikaisen ratkaisun. Sen perusteella Gosaimaa voi lopullista tuomiota odottaessaan ostaa mainostoimistopalveluja väliaikaisin järjestelyin kilpailutuksen voittaneelta Pohjolan Myllynä.

— Emme voi tehdä kolmen vuoden sopimusta, vaan voimme tehdä sopimuksen kuukausi kerrallaan, sanoo Gosaimaan hallituksen puheenjohtaja, Holiday Club Resortsin johtaja Jukka-Pekka Pajunen.

— Ilman markkinaoikeuden ratkaisua koko kesän markkinointi olisi lykkääntynyt. On hyvä, että voimme sitä nyt jatkaa.

Mikäli markkinaoikeus toteaa kilpailutuksen väärin toteutetuksi, kuukausiperusteiset ostot Proccikselta lopetetaan ja mainostoimistopalvelut kilpailutetaan uudelleen.

Pajunen muistuttaa, että riidanalaisen kilpailutuksen osuus koko 3,6 miljoonan euron hankkeesta on vain 450 000 euroa.

— Riita koskee ainoastaan mainostoimisto- ja management-palveluja, hän toteaa.

Pajusen mukaan suurin osa hankkeen kustannuksista menee mainostilan ostamiseen eri välineistä, ei Pohjolan Myllyn palveluihin. Ilman Pohjolan Myllyn työnjohdollista panosta koko markkinointihanke ei kuitenkaan pyörisi.

Etelä-Karjalan liiton kehittämisjohtaja Susanna Kaskinen arvioi, että kaikkein varmin tapa markkinointihankkeen läpiviemiseen olisi ollut kilpailuttamisen järjestäminen alusta pitäen uudelleen. Se olisi hidastanut liikkeellelähtöä, mutta olisi taannut varman lopputuloksen.

— He voivat viedä hanketta eteenpäin omalla riskillä. Jos seuraamuksia kuten korvausvaatimuksia tulee, ne ovat heidän omalla vastuullaan.

Gosaimaa-jupakka markkinaoikeudessa

Mainostoimisto Avalon vaatii Gosaimaan tekemää

Etelä-Karjalan yhteismarkkinointihankkeen kilpailutuspäätöstä purettavaksi.

Kilpailutus tehtiin loppuvuodesta 2010.

Se koski yhteismarkkinoinnin johtamista, mainostoimistotyötä ja kansainvälistä matkailumarkkinointia 2011—2013.

Voittajaksi valittiin Juha Tanskasen OK-Proccis-yhtiö, joka

paremmin tunnetaan nimellä Pohjolan Mylly.

Avalonin mielestä voittanut tarjous oli niin halpa, että vaadittujen töiden tekeminen ei kyseisellä hinnalla ole mahdollista.

Avalonin tarjous oli nelinkertainen Proccikseen verrattuna.

Gosaimaa on kiistänyt kaikki Avalonin väitteet.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara