Categories
Artikkelit

Saimaa Linesin johto ei aio maksaa miljoonakorvauksia

Hallituksen jäsenten mielestä 3,9 miljoonan euron vahingonkorvaus-vaateelle ei ole perusteita.

Outi Salovaara

Lappeenranta. Konkurssiin vuonna 2010 menneen huolintayhtiö Saimaa Linesin johto kiistää syyllistyneensä miljoonien eurojen hävittämiseen velkojien ulottumattomiin.

Yhtiön omistaja ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Niiranen samoin kuin muut hallituksen jäsenet kiistävät jyrkästi syyllistyneensä osakeyhtiölain rikkomuksiin. Heidän mielestään 3,9 miljoonan euron vahingonkorvausvaateet ovat perusteettomia.

Yhtiön vahingonkorvausoikeudenkäynti on menossa Etelä-Karjalan käräjäoikeudessa Lappeenrannassa.

Velkojat vaativat hallituksen jäseniltä korvauksia vedoten muun muassa viime vuonna yhtiössä tehtyyn erityistilintarkastukseen. Velkojien mielestä Saimaa Linesin ja sen emo- ja tytäryhtiöiden välinen miljoonien eurojen rahaliikenne rikkoi osakeyhtiölakia.

Velkojat pitävät yhtiön omistusjärjestelyjä hämärinä. Saimaa Linesin osakkeet myytiin vuonna 2006 Muutoslogistiikka Oy:lle, josta tuli emoyhtiö.

Samaan aikaan Saimaa Lines lainoitti varatonta ja ylivelkaista Muutoslogistiikkaa 1,9 miljoonalla eurolla vuosina 2006 ja 2008.

Velkojien mukaan lainat olivat laittomia. Niillä ei ollut vakuuksia eikä niistä ollut velkakirjaa tai hallituksen päätöstä. Kaiken lisäksi kanteen mukaan kauppaan käytettiin laittomasti Saimaa Linesin velaksi antamia rahoja. Laina johti osaltaan yhtiön maksukyvyttömyyteen ja yrityssaneeraukseen.

Muutoslogistiikkakin asetettiin vuonna 2010 konkurssiin, joka raukesi varojen puutteeseen.

Hallituksen mukaan Niiranen oli ennen Muutoslogistiikka-lainapäätöstä varmistanut sen laillisuuden yhtiön tilintarkastajalta.

Toimitusjohtaja Ilkka Trygg muistuttaa, että hän tuli toimitusjohtajaksi vasta vuonna 2007. Hänen teoreettinen vastuunsa voi näin ollen koskea vain vuonna 2008 annettua 68 000 euron lainaa.

Tappiollinen tytäryhtiö Futurawings sai Saimaa Linesilta vuoden 2007 tienoilla yhteensä viisi miljoonaa euroa lainaa ja konserniavustuksia. Futurawings päätyi yrityssaneeraukseen vuonna 2007 ja konkurssiin viime kesänä.

Kanteen mukaan rahoitukselle ei ollut liiketaloudellista perustetta eikä Saimaa Linesilla edellytyksiä maksaa niitä. Kanteen mukaan Saimaa Lines oli maksukyvytön jo vuonna 2006.

Johdon mukaan emoyhtiön oli lainoitettava Futurawingsiä heikentyneen markkinatilanteen takia.

Maksukyvyttömyyden johto kiistää ja perustelee tätä muun muassa sillä, että työeläkeyhtiö Varma myönsi Saimaa Linesille puolen miljoonan lainan vielä vuonna 2009.

Hallituksen jäsenet Kyösti Vesterinen ja Eero Pilkama pesevät kätensä koko jutusta ja vierittävät vastuun toimitusjohtajalle.

He sanovat olleensa Niirasen antamien tietojen varassa ja kiistävät osallistuneensa mitenkään esimerkiksi kiistanalaisiin lainajärjestelyihin.

Saimaa Lines Oy

Perustettu vuonna 1968 suomalais-neuvostoliittolaiseksi yhteisyritykseksi valtiosopimuksella.

Tarjosi aluksi palveluja neuvostoliittolaislaivoille kanavalla.

Keskittyi sittemmin kuljetus-, varastointi- ja huolintapalveluihin Venäjän ja IVY-maiden liikenteessä.

Siirtyi suomalaisomistukseen 1980-luvulla.

Reijo Niiranen perheineen osti yhtiön vuonna 2006.

Viime vuosina toiminut Lappeenrannassa, Kouvolassa, Kotkassa, Haminassa, Niiralassa, Turussa, Moskovassa ja Singaporessa.

Teki 14 miljoonan euron tappion 17 miljoonan liikevaihdolla vuonna 2009. Yrityssaneeraukseen syksyllä 2009, konkurssiin heinäkuussa 2010. Työntekijöitä konkurssihetkellä 51.

Syytteessä oleva Saimaa Linesin hallitus

Hallituksen puheenjohtaja ja yhtiön omistaja, helsinkiläinen Reijo Niiranen.

Niirasen poika Petri Niiranen, entinen aktiivikoripalloilija, nykyinen koripallovalmentaja.

Lappeenrantalainen yhtiön viimeinen toimitusjohtaja Ilkka Trygg.

Entinen Merenkulkulaitoksen ylijohtaja Kyösti Vesterinen, joka sai potkut lahjusjupakan vuoksi vuonna 2000 ja ehdollisen vankeustuomion vuonna 2003.

Eero Pilkama, MTV3:n eläkkeellä oleva toimitusjohtaja.

Lappeenrantalainen Jaakko Kilpeläinen, entinen Saimaa Linesin toimitusjohtaja ja Arktos Group -liimapuuyhtiön liikemies.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara