Yhteistyö yritysten kanssa tuo kulttuurille uutta yleisöä

Yritykset tarjoavat jäsenilleen kulttuuripalveluita alennuksella. Kulttuurilaitos näkyy yrityksen jäsenjulkaisuissa. Teatteri Imatra aikoo lisätä yritysyhteistyötään.

Sari Pullinen

Kunnalliset kulttuurilaitokset ja maakunnan yritykset ovat jo tottuneita yhteistyökumppanuksia. Etelä-Karjalan museo, Lappeenrannan kaupunginorkesteri sekä teatterit Lappeenrannassa ja Imatralla saavat näkyvyyttä yritysten jäsenjulkaisuissa, ja vastineeksi yritykset tarjoavat etuja kulttuuririentoihin osallistuville jäsenilleen. Yleensä se tarkoittaa alennusta lipun hinnasta.

Yritysten logot eivät ole näyttävästi esillä kulttuuritiloissa. Niitä voi kuitenkin olla esimerkiksi painotuotteissa, kuten museon julkaisuissa.

Etelä-Karjalassa kulttuurin isoja tukijoita ovat Etelä-Karjalan Osuuskauppa (Eekoo) sekä Etelä-Karjalan Osuuspankki (EKOP).

Toinen suuri kaupparyhmä Kesko keskittyy tukemaan lapsiperheille kohdistettuja tapahtumia ja nuorten urheiluseuroja. Pankeista esimerkiksi Etelä-Karjalan Säästöpankki ei sponsoroi ensisijaisesti kulttuuria.

— Haluamme muun muassa tukea sitä, että Lappeenrannassa pysyy oma orkesteri, kertoo Eekoon toimitusjohtaja Ahti Manninen.

— Kulttuurilaitokset ovat itse aktiivisia ja kyselevät yhteistyön jatkosta vuosittain. Meillä on 50 000 omistajaa, joille kerromme jäsenkirjeissä näistä eduista. Se on mielestäni voimakas tuki kulttuurille.

Summia Manninen ei tarkenna, mutta kuvaa niitä kohtuullisiksi.

— Varmasti oma panoksemme annetaan maakunnan kulttuuriin, vakuuttaa myös EKOPin yhteyspäällikkö Sami Toikkanen.

— Toimimme mahdollisimman laajasti koko toimialueellamme. Jos yhtenä vuonna tuemme esimerkiksi Teatteri Imatraa, seuraavana vaikkapa Ruokolahden kesäteatteria.

Lappeenrannan kaupunginorkesterin intendentti Milko Vesalainen kertoo orkesterin saavan isoa mainostilaa S-ryhmän lehdessä ja sen avulla uutta yleisöä.

— Klassisen musiikin näkyvyys mielletään paljon pienemmäksi kuin vaikka SaiPan. Ja tietysti näin onkin, urheilulla on massojen näkyvyys. Mutta jos orkesteri konsertoi ulkomailla, siitä voi olla yrityksillekin valtava apu, Vesalainen huomauttaa.

Hän toivoo yritysten ymmärtävän, että pieni apu heille voi olla suuri hyöty yritykselle.

Teatteri Imatra on aikeissa lisätä yritysyhteistyötä entisestään. Markkinointipäällikkö Susanna Laine ei vielä kuitenkaan kerro millä tavalla. Myös Teatteri Imatran kokemus on, että yhteistyö on tuonut lisää yleisöä.

— Käytännössä meillä on jatkuvasti voimassa joku yrittäjäsopimus, on ollut jo vuosikausia. Jokaista esitystämme ne eivät koske, Laine kertoo.

Lappeenrannan kaupunginteatterilla markkinointiyhteistyösopimukset on solmittu yleensä produktio kerrallaan. Hotellien kanssa teatteri on neuvotellut pakettisopimuksia.

Kunnallisten kulttuurilaitosten yritysyhteistyötä

Lappeenrannan kaupunginorkesteri

Eekoo tarjoaa jäsenilleen alennusta konserttilipuista, ja orkesteri saa näkyvyyttä yrityksen jäsenlehdessä.

Lappeenrannan kaupunginteatteri

Produktiokohtaista yhteistyötä Eekoon, EKOP:n ja Iskelmäradion kanssa.

Esimerkiksi Diabetesliitto, Nordea ja UPM ovat ostaneet kokonaisia näytöksiä.

Teatteri Imatra

EKOP:n omistajajäsenet saavat alennusta teatterilipusta ja teatteri näkyvyyttä yrityksen jäsenlehdessä. Uutisvuoksen kestotilaajat saavat edun teatterilipusta.

Takavuosina Eekoo on ostanut teatterinäytöksiä.

Etelä-Karjalan museo

Eekoon jäsenet ovat koko syksyn päässeet museoon alennuksella. Museo saa näkyvyyttä yrityksen lehdessä.

EKOP on osallistunut esitteiden ja julkaisujen painatuskustannuksiin ja tarjonnut asiakkailleen ilmaisen sisäänpääsyn tietyssä kuussa.

Kirjoittaja:
Sari Pullinen