Eksote lisää sähköisiä terveyspalveluja

Hyvis.fi-sivustosta tulee vaihtoehtoinen tapa asioida terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on vähentää henkilökunnan rutiinitöitä ja saada ihmiset ottamaan itse enemmän vastuuta.

Seija Hackman

Terveitä elinvuosia 79 ikävuoteen. Siihen päälle viisi raihnaista vuotta. Aivohalvausriski hieman koholla, mutta pieni diabetesvaara.

Esimerkiksi tällaisen ennusteen voi saada itselleen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin uudesta verkkopalvelusta. Tai sitten pykälää ikävämmän.

Sähköisen terveystarkastuksen voi tehdä Eksoten uudella Hyvis.fi-sivustolla. Sivustolta löytyy myös roppakaupalla terveyteen ja sairauksiin liittyvää tietoa eri ikä- ja väestöryhmille, opastusta itsehoitoon sekä alan ammattilaisten pitämiä blogeja.

Nyt avatussa muodossa Hyvis.fi on vasta alkusoittoa tulevalle. Myöhemmin keväällä sivustolla avautuu asiointikanava, jonka kautta ihmiset voivat olla suoraan yhteydessä terveydenhoidon ammattilaisiin.

Viimeisessä vaiheessa sivustolla voi täyttää lomakkeita, varata aikoja sekä saada tietoja esimerkiksi koetuloksista.

Hyvis.fi -sivuston ovat kehittäneet Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kymenlaakson ja Itä-Savon sairaanhoitopiirit ja alueen kunnat yhdessä.

Yksi tarkoitus on ollut koota hajallaan netissä oleva terveystieto yhteen, luotettavaan paikkaan.

Keväämmällä avattavien palveluiden tavoitteet ovat vielä paljon korkeammalla. Sähköistä asiointia lisäämällä henkilökuntaa halutaan vapauttaa rutiinitöistä tutkimuksiin ja hoitotyöhön sekä parantaa tuottavuutta.

-Oikea ihminen oikeaan paikkaan. Ei ole järkeä, että neljä vuotta opiskellut hoitaja ottaa vastaan ajanvarauksia, Eksoten toimitusjohtaja Pentti Itkonen heittää esimerkin.

Sähköisen asioinnin piiriin on Itkosen mukaan tarkoitus saada ne asiat, mitä ihminen voi itse tehdä ennen tutkimuksia ja hoitoja sekä niiden jälkeen. Monet tällaiset asiat hoidetaan nyt puhelimitse, kirjeitse tai henkilökohtaisesti.

Esimerkiksi leikkaukseen tuleva potilas voi antaa tietonsa sivuston kautta. Tieto asioiden etenemisestä kulkee tekstiviesteinä tai sähköpostilla.

Yhdessä kohdassa säilyy Itkosen mukaan silti aina ihminen: tutkimuksissa ja hoidossa.

-Koulutettu ihminen aina hoitaa keskeisen työn, Itkonen painottaa.

Sähköisen asioinnin rinnalla säilyy Itkosen mukaan aina myös perinteinen asiointitapa.

Ensi alkuun Eksoten iso ongelma on saada ihmiset kiinnostumaan portaalista. Lisäksi pitää vakuuttaa ihmiset siitä, että viestinvälitysjärjestelmä on turvallinen.

Projektipäällikkö Riitta Lehtosen mukaan tietosuojaan voi luottaa. Tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla ja käyttäjä tekee sähköisen asiakassopimuksen.

Sähköisten palveluiden käyttöönotto merkitsee monille työntekijöillekin toimintatapojen muutosta ja koulutusrumbaa Eksoten sisällä.

Pentti Itkosen mukaan Hyvis-palvelun alustan käytöstä neuvotellaan myös eräiden muiden sairaanhoitopiirien kanssa.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Eksoten toimitusjohtaja Pentti Itkonen esitteli sähköisen asioinnin ideaa maanantaina, jolloin Hyvis.fi sivusto avattiin.

Siirry asiointiin -palvelu avautuu helmi-huhtikuun aikana.

Hyvis.fi

Kaupallisesti riippumaton terveyden ja hyvinvoinnin verkkopalvelu Etelä-Karjalan asukkaille.

Hyvis.fi on osa Keksi-hanketta, jossa ovat mukana Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Kymenlaakson ja Itä-Savon sairaanhoitopiirit sekä alueen kunnat.

Tavoite on parantaa sähköisiä asiointimahdollisuuksia. Hyvis-palvelun asiointialustan tilaajana ovat sairaanhoitopiirit ja hankkeen päävastuullinen toimittaja on Medi-IT Oy.

Kirjoittaja:
Seija Hackman