Pyöräilijöille on tarjolla geopolitiikan kertausreitti

Rautaesirippureitti ulottuu 20 Euroopan maahan. Suomeen sitä tulee lähes 1?800 kilometriä. Polkijoille tarvitaan kotimajoitusta myös Etelä-Karjalassa.

Leena Sallinen

Suomessa on hyvät tiet, vähän liikennettä, pitkä Venäjän raja ja siitä jonkun matkaa sisämaahan Salpalinja. Täällä eurooppalaisella retkipyöräilijällä on hyvät mahdollisuudet tutustua maanosan sotahistoriaan ja geopoliittiseen menneisyyteen.

Mahdollisuudet vielä paranevat kun itärajan tuntumaan saadaan merkityksi 1?800 kilometriä Rautaesirippureittiä ja tarjolle kotimajoitusta sen varrelle.

Rautaesirippureitti, englanniksi Iron Curtain Trail, on Jäämereltä Mustallemerelle ulottuva uusi pyöräilyreitti. Nimensä mukaisesti se menee entisen itäblokin rajan tuntumassa, kaikkiaan 20 maassa.

Keski-Euroopassa reittiä on jo poljettu ja markkinoitu karttojen ja opaskirjojen kanssa. Nyt on meneillään reitin tarkistaminen ja pyöräilijöiden palvelujen petraaminen.

Suomessa hankkeesta vastaa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.

Projektipäällikkö Raija Ruusunen tuli sieltä tiistaina Joutsenon asukasiltaan kertomaan, missä mennään.

Mennään Virolahden Vaalimaalta Inarin Näätämöön, toistaiseksi reitin luonnosta pitkin.

Reitti tulee etelästä päin Suomeen Viipurista ja Etelä-Karjalaan Miehikkälästä. Se etenee Ylämaan ja Vainikkalan kautta Lappeenrantaan, mistä se koukkaa Joutsenoon Nuijamaan kautta.

Joutsenosta reitti jatkuu Kuutostien tuntumassa Imatralle, mistä se kaartaa Museotien kautta Simpeleelle. Sieltä reitti jatkuu Kuutostietä tai rinnakkaisteitä Parikkalaan.

Sen jälkeen reitti kiertää Savonlinnan kautta ennen kuin palaa Kiteellä takaisin rajan läheisyyteen.

Ruususen mukaan reitin polkijalla on Suomessa pääosin allaan asvaltti, mutta ympärillä on enimmäkseen harvaan asuttua seutua, missä ruokapaikka ja varsinkin yösija on paikoin hakusessaan. Etelä-Karjalassakin on yli 40 kilometrin osuuksia ilman palveluita.

Näitä aukkoja paikkaa reittihankkeen ohessa Homestay-hanke. Siinä kehitetään maaseudun kotimajoitusta, ettei pyöräturistin tarvitse yöpyä teltassa.

-Monet matkailijat haluavat oikeasti pieniin kyliin. Heille on eksotiikkaa päästä tekemisiin paikallisten ihmisten kanssa, Ruusunen muistutti.

Kotimajoittajiksi houkutellaan tavallisia maaseudun asukkaita, joilla on mahdollisuus tarjota pyöräilijälle ja muillekin matkailijoille lämmin yösija. Ruokapuolelta ainakin aamupala on suotava, sauna varmaan vieraalle mukava lisä.

Majoittaja saa kansainvälisyyttä omalle pihalleen ja vähän tienestiä.

Ruususen mukaan eurooppalainen pyörämatkailija on valmis maksamaan yösijasta 35 euroa.

-Tässä ei tavoitella mitään halpisversiota kilpailemaan jo olemassaolevan kapasiteetin kanssa, Raija Ruusunen tähdensi.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Hollantilainen Marianne van der Weiden polki viime kesänä Rautaesirippureittiä Etelä-Karjalassa. Kuvassa hän on Imatran kohdalla.

EuroVelo edistää kestävää matkailua

Euroopan pitkiä pyöräilyreittejä kehitetään Euroopan pyöräilyjärjestön EuroVelo-nimisessä hankkeessa.

Siinä on tähän saakka syntynyt 12 reittiä, joista Suomeen ulottuvat Itämeren kiertoreitti EV 10 ja Itä-Euroopan reitti EV 11.

Reittejä on yhteensä 66 000 kilometriä, joista valmiina on noin 44 000 kilometriä.

Rautaesirippureitti EV 13 on nyt EU:n suurin panostus kestävään matkailuun.

Sen pituus on toistaiseksi runsaat 8 000 kilometriä.

Suomen lähes 1 800 kilometriä on reitin pisin maakohtainen osuus.

Lähde: Homestay-hankkeen kotisivut pkamk.fi/of

Kirjoittaja:
Leena Sallinen