Kuutostieltä katse jo etelään

Kuutostien levennys Lappeenrannan ja Taavetin välillä alkanee Kärenkylästä. Alkuun pitäisi saada myös parempi tieyhteys Etelä-Karjalasta Haminan ja Kotkan suuntaan.

Leena Sallinen

Kuutostien levennys nelikaistaiseksi Lappeenrannan ja Taavetin välillä alkaa todennäköisesti Lappeenrannan päästä Kärenkylästä. Siellä on paras suunnitteluvalmius, sanoi liikennejärjestelmävastaava Kari Halme Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Valmiutta ryhtyä maastotöihin olisi hänen mukaansa jo ensi syksynä.

-Realistisempi aikataulu aloitukseen on kuitenkin vuosi 2014.

Aikataulu ja tieremontin toteutustapa täsmentyvät Liikenneviraston työryhmässä, joka käy Halmeen mukaan vielä läpi kaikki liikennepoliittisen selonteon hankkeet. Selonteko on eduskunnan käsittelyssä.

Rahat nelikaistaiseen Kuutostien jatkamiseen Lappeenrannasta Taavettiin luvattiin hallituksen kehysriihessä maaliskuussa. Kustannusarvio on 90 miljoonaa euroa.

Jurvalan kohdalla Kuutostielle rakennetaan kauan kaivattu uusi linjaus taajaman eteläpuolelle.

Nelikaistainen osuus päättyy Taavetin länsipuolelle, mistä Kuutostie jatkuu lähteen leveäkaistatienä.

Kouvolan kohdalla siinä on Halmeen mukaan vielä pullonkaulaa parannettavaksi.

Halme oli eilen mukana Taavetissa Luumäen kokoomuksen järjestämässä liikennekeskustelussa, jossa pääpuhuja oli elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.). Hän kehui hallituksen kehysriihen ja liikennepoliittisen selonteon satoa koko Kaakkois-Suomelle.

Seiskatien remonttiin Haminan ja Vaalimaan välille on luvassa 240 miljoonaa euroa. Sillä tehdään Turusta alkavan E18-tien loppupäätä nelikaistaiseksi.

-Ongelmaksi jää Taavetin ja Haminan välinen Valtatie 26, jota tiesuunnittelijat pitävät haastavana. Sille on vaikea tehdä parannuksia, Häkämies sanoi.

Parannuksia pitäisi saada, sillä nykyisellään rekoille riskaabeli Valtatie 26 on ajateltu Etelä-Karjalan vientiteollisuuden tieyhteydeksi Kotkaan ja Haminan suuntaan.

Kari Halmeen mukaan pitää myös seurata, miten Etelä-Karjalan liikenne jakautuu Haminan suuntaan Kuutos- ja Seiskatien levennyksen jälkeen. Jos liikenne lisääntyy Lappeenrannasta Ylämaan kautta Vaalimaalle johtavalla maantiellä, sitäkin pitäisi remontoida.

Kuutos- ja Seiskateiden remontit alkavat Halmeen mukaan samoihin aikoihin ja kestävät pari kolme vuotta.

Taavetin tilaisuudessa kiirehdittiin taas kerran myös kaksoisraiteen tekoa Karjalan radalle Taavetin ja Imatran välille.

Sen suunnitteluun on luvassa kymmenen miljoonaa euroa.

Ratkaisu kaksoisraiteen rakentamisesta tehdään Jyri Häkämiehen mukaan vuonna 2015.

KUVATEKSTI

Tuuli Truhponen

Kuutostien liikennettä jumitti maanantai-iltana Luumäen pitkän Shellin risteykseen hyytynyt rekka. Poliisi ohjasi liikennettä.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen