Kohti cosplayn MM-kisoja

Maiju Härkönen innostui 8-luokkalaisena ompelemaan asuja japanilaisen cosplayn hengessä. Nyt hän käy lajin arvokisoissa.

Kaisa Juntunen

Maiju Härkönen, 24, on valmistautunut koko talven oman lajinsa arvokilpailuihin. Härkönen edustaa Suomea cosplayn MM-kilpailuissa Japanissa heinä—elokuun vaihteessa.

Härkönen on tottunut kysymykseen, että mitä häh?

— Kyse on anime-, manga- ja videopelihahmojen pukujen valmistamisesta ja niihin pukeutumisesta, hän kiteyttää.

Helsingissä Aalto-yliopistossa taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa opiskeleva nainen on törmännyt ennakkoluuloihin harrastuksensa suhteen.

— Taideyliopistossa asiaa on saanut selitellä. Ymmärrän, että tämä voi kuulostaa oudolta, hän virnistää.

Tie MM-kisoihin aukeni viime syyskuussa, kun Härkönen voitti parinsa Elina Rimpiläisen kanssa Suomen karsinnat Tampereella.

— Siitä asti olen tehnyt omia asuja MM-kisoihin.

COSPLAY on aikaa vievä ja vaativa harrastus. MM-kisoihin Härkönen valmistaa kolme asua: yhden itse kilpailuun, yhden paraatiin ja yhden pressitilaisuuteen.

Koska cosplay-ateljee ei mahdu opiskelijasolun pieneen huoneeseen, Härkönen reissaa aina viikonloppuisin Helsingistä perheensä kotiin Lappeenrantaan.

Omakotitaloon mahtuvat ompelu- ja hiomakone, maalit, kankaat ja muut materiaalit.

— Kaikki on hyvällä mallilla kisoja varten. Yksi asu on enää kesken.

Cosplayssa ei riitä, että osaa suunnitella ja valmistaa asut, lisäksi pitää miettiä miten esittää hahmoa lavalla.

— Esitys voi olla dialogia, monologia, draamaa, huumoria. Meidän esitys on vähän vaiheessa, mutta jollakin tavalla se viittaa Japanin mytologiaan, ja taistelua on mukana.

Kokonaisuuteen kilpailijoiden pitää suunnitella myös valot, musiikit ja muut mahdolliset efektit.

Japanissa cosplayn MM-kisat on supertapaus, joka televisioidaan.

Härkösellä on jo kokemusta lajinsa suurkilpailuista. Hän edusti Suomea kaksi vuotta sitten EM-kisoissa Lontoossa. Tuolloin hän sijoittui 30 kilpailijan joukossa seitsemänneksi.

COSPLAYHYN Härkönen hurahti kymmenisen vuotta sitten, kun oli kahdeksannella luokalla peruskoulussa.

— Olin innostunut japanilaisista sarjakuvista ja animaatioista. Sitä kautta törmäsin cosplayhyn.

Ennen ompeluharrastuksen aloittamista hän oli piirtänyt paljon mangatyylillä. Molemmat innostuksen kohteet ovat johdattamassa häntä ammattiin. Härkönen valmistuu kuvaamataidon- ja käsityönopettajaksi.

— Gradua pitäisi alkaa väsätä. Aihe on jotakin videopeleihin suuntaavaa.

Toiminta- ja roolipelien pelaaminen on Härkösen mielipuuhaa vapaa-ajalla. Lisäksi hän harrastaa hiphoppia ja piirtää.

— Tykkään piirtää myös realistisempaa, hän hymyilee.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Ina Dolk

Maiju Härkönen aloittaa asun suunnittelun miettimällä, että miten voisi pukea sen ylleen. Johonkin asuun sonnustautuminen saattaa viedä parikin tuntia.

Maiju Härkönen hahmoasussaan. Suurin osa asujen materiaaleista löytyy kaupoista, mutta esimerkiksi punaisia piilolinssejä ja peruukkeja pitää tilata ulkomailta.

Tässä asussa Maiju Härkönen lunasti paikan cosplayn MM-kisoihin. Kotona hänellä on asuja jo niin paljon, että niiden säilyttämisessä on ongelmansa.

Cosplay

on lähtöisin USA:sta

Cosplay tulee sanoista ”costume play”.

Puhutaan myös cossauksesta.

Harrastajat pukeutuvat manga-, anime-, sarjakuva-, peli- tai elokuvahahmoiksi.

Lähtöisin Yhdysvaltain 1980-luvun scifi-tapahtumista.

Nykyisen kaltainen cosplay kehittyi Japanissa ja rantautui Suomeen 1990-luvulla.

Lajissa kilpaillaan. Näyttävän asun lisäksi tarvitaan siihen sopiva esitys.

Cosplay-tapahtumat keräävät tuhansia kävijöitä.

Kirjoittaja:
Kaisa Juntunen