Rajarata aukesi kilpailulle

VR sai ensimmäisen kilpailijan tavarakuljetuksiin Imatralta. Liikenne- ja viestintäministeriö on antanut toimiluvan Ratarahti Oy:lle liikennöidä Stora Enson tehtaiden ja Pelkolan puuterminaalin välillä.

Hannu Ojala

IMATRA. Timo Rinkisen johtama Ratarahti ajaa suomalaisen rautatieliikenteen historiaan.

Imatralaiselle yritykselle on myönnetty ensimmäisenä Suomessa toimilupa tavaraliikenteen harjoittamiseen valtion omistamalla rataverkolla.

Ratarahdin tavoitteena on päästä siirtämään puutavaravaunuja Pelkolan terminaalin ja Stora Enson Imatran tehtaiden välillä.

-Takana on pitkä tie, ja toivottavasti myös edessäpäin, Rinkinen kommentoi valtion historiallista päätöstä.

Rinkinen on puhunut kilpailun avaamisesta vuodesta 2004. Lakimuutos tehtiin kolme vuotta myöhemmin.

Sen jälkeen imatralaiset ovat edenneet asiassa pienin askelin, ja samalla tavalla aiotaan jatkaa.

-Tärkeintä on, että nyt meillä on toimilupa. Olemme oikeita keskustelukumppaneita, eikä puhe ole enää pelkkää höpöttämistä.

Ratarahdilla on oikeus tulla Liikenneviraston ylläpitämälle rataverkolle elokuun alussa.

Yrityksen käytössä on Stora Enson Imatran, Anjalan ja Inkeroisten tehdasalueilla yhteensä seitsemän neliakselista ja kaksi automaattiveturia. Siirtovaunuja on 17, mutta luvan alkaminen ei aiheuta ryntäilyä ulos tehdasalueelta.

-Lupaehtojen mukaan meidän on aloitettava toiminta puolen vuoden sisällä. Teemme tuona aikana lupaehdot täyttäviä koeajoja Harakan ja Pelkolan välillä, Rinkinen avaa lähitulevaisuuden suunnitelmia.

Teknisten valmiuksien lisäksi yrityksen on ennen liikenteen aloittamista sovittava Liikenneviraston kanssa rataverkon käyttömaksuista. Toinen sopimuskumppani on VR, joka toistaiseksi hallinnoi ratapihoja.

-VR missään tapauksessa ole meidän vihollisemme, vaan todennäköisesti tulevaisuudessa tärkeä yhteistyökumppani, Rinkinen luonnehtii.

Rajan ylittävässä tavaraliikenteessä VR:lla on valtiosopimuksella vahvistettu monopoliasema.

Yhdysliikennesopimuksen mukaan venäläinen yritys voi vetää vaunut Suomen puolelle ensimmäiselle asemalle, jonka jälkeen ne kytketään VR:n vetureihin.

Tältäkin osin tilanne muuttumassa. Suomi ja Venäjä valmistelavat uutta sopimusta, jossa ei enää ole kilpailua rajoittavia säädöksiä.

Liikenne- ja viestintäministeriön liikenteen turvallisuus- ja ympäristöyksikön päällikön Silja Ruokolan näkemys on, että uuteen monopolin purkavaan sopimukseen aikaa kuluu kolme vuotta.

Sen jälkeen venäläisen operaattorin pitää hankkia toimilupa suomalaiselta viranomaiselta ja vastaavasti suomalaisten liikenteenharjoittajien pitää saada toimilupa Venäjän viranomaisilta.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Imatralainen Timo Rinkinen on Suomen rautateiden historiassa ensimmäinen valtion rataverkolla liikennöivän yksityisen rautatieyhtiön tirehtööri.

Rautatieyhtiön yrityspaketti

Ratarahti Oy on Ratarinki Oy:n 100-prosenttisesti omistama tuleva raideliikenteen operaattori.

Ratarinki Oy on Imatran Veturipalvelu Oy:n ja Kymen Veturipalvelu Oy:n osakkeet omistava holdingyhtiö.

Imatran Veturipalvelu Oy ja Kymen Veturipalvelu Oy ovat veturi- ja vaunukalustoa Stora Ensolle vuokraavia yrityksiä.

Kalustoa käytetään Stora Enson Imatran, Inkeroisten ja Anjalan tehdasalueilla.

Imatran Veturipalvelu Oy on yhtiöitetty ja myyty ulos vuonna 1993 Enso-Gutzeit Oy:stä.

Konsernin liikevaihto viime vuonna oli 1,15 miljoonaa euroa, liiketoiminnan tulos 447 400 euroa ja tilikauden tulos 93?400 euroa.

Kirjoittaja:
Hannu Ojala