Oman merkin suojissa

Musiikin digitalisoitumisen myötä yhtyeet perustavat entistä enemmän omia levymerkkejä. Niiden määrää ei tilastoida.

Piia Kaskinen

Lappeenranta. Pitkä kokemus ja uuden bändin synnyttämä innostus. Siinä syyt oman levymerkin perustamiselle, kertoo Lasse Hyytinen.

Hän perusti HEnto Recordsin viime vuonna.

— Musiikin julkaisutoiminta on helpompaa oman levymerkin kautta.

Toistaiseksi levymerkki keskittyy vain oman yhtyeen, Kuuman Muusan musiikkiin. Sen nimissä voi tehdä juuri sellaista musiikkia kuin tahtoo, kellään ei ole puuttumista brändäysasioihin, ja yhtyettä voi kehittää rauhassa. Monet isot levy-yhtiöt, kun hakevat nopeita tähtiä ja tuloksia.

— Bändit, jotka haluavat panostaa tekemiseensä pitkäjänteisesti, joutuvat nykyään tekemään paljon itse.

HEnto Records toimii toiminimen kautta. Nimen rekisteröinti maksoi muutaman kympin ja tarkoittaa muun muassa veroilmoituksia, kirjanpitoa, verokortteja ja ennakkoverojen arvioimista.

— Toimimme pienimuotoisesti ja riskittömästi, tässä ei ole kyse bisneksestä. ALV-velvolliseksi on rekisteröidyttävä, kun tienaa 8 500 euroa vuodessa. Uudelta bändiltä siihen saattaa mennä hetki, naurahtaa Hyytinen.

Musiikkia ja keikkoja on myös helpompi myydä oman merkin kautta kuin sitä ilman. Ainakin tavallaan.

— Asiat on selkeämpi tehdä levymerkin kautta kuin niin, että bändin jäsenet tekisivät niitä ilman merkkiä, omina itsenään. Tärkeintä ovat kontaktit. Kun on toiminut musiikin parissa jo parikymmentä vuotta, niitä on ehtinyt syntyä.

Kuuman Muusan ensimmäinen sinkku, Valssi Kaksisuuntaisuutta, julkaistiin syyskuun puolivälissä. Sen tekeminen maksoi joitakin satoja euroja. Äänitykseen meni päivä, miksaukseen ja masterointiin toinen, kertoo yhtyeen biisinikkari Jarmo Kamppinen. Nettikaupasta sinkun saa ladattua 90 sentillä.

Valssi kertoo ihmismielestä, ja samasta runsaudensarvesta ammentaa seuraavakin. Sitä käydään äänittämään ennen joulua.

— Sinkut julkaistaan noin kolmen kuukauden välein. Sykli on isoilta levy-yhtiöiltä pöllitty, Hyytinen tuumaa.

Suomessa toimivien pienten levymerkkien määrää ei ole tilastoitu.

— Se on kuitenkin lisääntynyt huomattavasti viimeisten viiden vuoden aikana. Taustalla on musiikin digitalisoituminen, julkaisumäärien tippuminen ja nettipiratismista johtuva äänitemyynnin lasku, kertoo Tommi Kyyrä Musiikintuottajat IFPI ry:stä.

— Myös äänitystekniikka on halventunut. Monet levy-yhtiöidenkin listoilla olevat bändit tekevät musiikkiaan kotistudioissa tiettyyn vaiheeseen saakka.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Kuuman Muusan Jarmo Kamppinen, Lasse Hyytinen ja Hannu Viskari.

Musiikin latausmyynti kasvaa

Vuonna 2011 Suomessa myytiin äänitteitä 50,7 miljoonalla eurolla

Vuonna 2003 niitä myytiin noin 80 miljoonalla.

Digitaalisen myynnin osuus musiikkimyynnistä kasvaa.

Tämän vuoden alkupuoliskolla kaikesta Suomen äänitemyynnistä digitaalista oli noin 31%.

Samaan aikaan Ruotsissa digitaalisen musiikin osuus kokonaismarkkinoista oli 63,5%.

Lähde: IFPI Finland

Kirjoittaja:
Piia Kaskinen