Hynysenranta tekee itseään tykö

Lappeenrannan kaupunki kampanjoi verkossa. Yliopisto etsi kontakteja nuoriin abiturientteihin abitapaamisella. Green Marina -kilpailussa kilpailijat suunnittelevat vihreää Kaupunginlahtea.

Matti Saarela

Lappeenranta. Opetusministeri Jukka Gustafsson puhuu kauniisti Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta ja Saimaan ammattikorkeakoulusta.

Lappeenrannan ikinuori vihainen mies Jouni Hynynen puhuu rumia, kuten Lappeenrannan tarjoamia elämyksiä netissä esittelevän mainosvideon mannekiinin tietenkin pitääkin tehdä.

Strategiajohtaja Juha-Matti Saksa sentään laittaa vähän lihaakin Lappeenrannan kaupungin ja teknillisen yliopiston erinomaisuutta kuvaavan pahvi-Hynysen ympärille.

-Yli 40 prosenttia Suomessa tehtävästä energiatutkimuksesta ja -opetuksesta tapahtuu täällä, Saksa muistutti.

Perjantaina käynnistyi myös Green Marina -kilpailu (Vihreä satama). Kilpailujulisteessa Kaupunginlahden venelaitureissa kelluu hiilivedyistä tehdyille polttoaineille persoja muskeliveneitä vieri vieressä.

Paitsi yliopisto, myös Lappeenrannan kaupunki markkinoi perjantaina itseään nuorille. Mainostoimiston laatima vuorovaikutteinen kampanja pyörii myös Youtubessa. Kampanjalla yritetään saada 18-40-vuotiaita kiinnostumaan Lappeenrannasta uutena kotikaupunkina.

Lappeenrannan kaupungin markkinointiviestintäpäällikön Mirka Rahmanin mukaan videokampanjaa varten kuvattiin syyskuun alussa 30 videota, joihin on sen jälkeen linkitetty 1 200 teonsanaa. Kampanjavideoiden tähti, muusikko-kirjailija Jouni Hynynen kokeilee videoilla juontamisen lisäksi näyttelemistä.

-Uskon, että Hynysen kanssa toteutetut videot koukuttavat ihmisiä kokeilemaan Lappeenrannassa tehtäviä asioita, Rahman sanoo.

Tiimivastaava Katja Loikkasen mukaan kampanjan suunnitelleen mainostoimiston nimi Nitro Id ei millään tavalla viittaa keskussairaalan kardiologiselle ostolle.

-Eilen (torstaina) avasimme tämän saitin ja sinne alkoi tulla niin paljon osanottajia, että meidän piti luoda sitä varten oma sähköpostiosoite, Loikkanen kertoo Hynysenranta-kampanjan alkusuosiosta verkossa.

Skinnarilassa lapsuutensa asunut Hynynen ei antanut kovin korkeita pisteitä lapsuudenmaisemilleen. Nykyisin keskustassa asuva Hynynen on kuitenkin viihtynyt.

-Hirveän kauas en ole päässyt. Lappeenranta on rauhallinen pikkukylä. Täällä on hyvä tehdä hommia. Iltaisin ei tee mieli lähteä baariin, kun täällä ei ole mitään kunnon baareja, Hynynen kiteyttää.

Kaupunginlahti näyttää ehkä toisenlaiselta, jos Green Marina -kilpailun tuottamat ideat toteutetaan kilpailun jälkeen.

-Olemme jättäneet innovatiivisuuden kilpailuun osallistuville opiskelijoille. Heidän tehtävänsä on keksiä, mitä kaikkea vihreä satama voi olla, Lappeenrannan Wirman projektipäällikkö Hanna Huppunen kertoo.

-Vihreä energia ja ympäristöä säästävä energiantuotanto ovat tässä kilpailussa sellaisia kärkijuttuja, hän jatkaa.

Green Marina -kilpailun voittaja palkitaan kesätyöpaikalla.

KUVATEKSTI

Heli Blåfield

Lappeenrannan kaupunki tekee itseään tykö Hynysenranta-kampanjalla. Youtubessa pyörivien Hynysenrata-videoiden tähti Jouni Hynynen ja pahvi-Hynynen kunnioittivat läsnäolollaan kampanjan avajaisia yliopistolla perjantaina. Oikea Hynynen kuvassa vasemmalla puolella.

Anna Tiippana, Eveliina Paunonen ja Sini Jäppinen osallistuivat perjantaina Lappeenrannan teknillisen yliopiston järjestämään abitapaamiseen.

Kirjoittaja:
Matti Saarela