P-Pormestari ja P-City työn alle

Nostokurjet Lappeenrannan keskustassa tietävät töitä kaivinkoneille. Isojen liiketila- ja muiden hankkeiden rakentaminen vauhdittaa Pormestarin ja City-parkin rakentamista. Niitä saatetaan rakentaa kohta yhtä aikaa.

Anne Kotiharju

LAPPEENRANTA. City-korttelin ja Ison-Kristiinan laajennuksen sekä muiden rakennushankkeiden eteneminen vauhdittaa keskustan pysäköinnin siirtymistä maan alle. Näillä näkymin Lappeenrannassa rakennetaan ehkä yhtä aikaa haastavampaa City-kortteliin tulevaa City-parkkia sekä helpompaan maastoon kaivettavaa isoa Pormestarin parkkia.

-On erittäin todennäköistä, että kumpikin lähtee liikkeelle, jos puhutaan lähivuosista, sanoo kaupunkiyhtiö Williparkin hallituksen puheenjohtaja Joonas Grönlund (kok.).

Williparkin toimitusjohtajan Pekka Murron mukaan yksi maanalainen paikka maksaa keskimäärin 23 000-27 000 euroa.

Pormestarin parkkiin tulisi nykyinen Technoparkki mukaan lukien yli 500 paikkaa. Technoparkissa on 105 paikkaa. Se laajenisi Pormestarin parkkina ensin 300:lla ja sitten vielä yli sadalla paikalla. 300 paikkaa maksaisi noin seitsemän miljoonaa euroa.

Pormestarin paikat tulisivat yleiseen käyttöön eli merkittyjä paikkoja ei ole. Lähistön kiinteistöt voivat osoittaa omia kaavan velvoittamia paikkojaan parkkihalliin. Samalla ne osallistuvat hallin rahoitukseen.

Pekka Murron mukaan rakentamisen aikataulu on kiinni lähistön hankkeiden etenemisestä.

Technopoliksen ympärillä on kaksi tyhjää tonttia ja entisen Elvis-grillin kohdalla yksi. Pormestarin korttelissa saattaa alkaa tapahtua, kun Osuuspankki muuttaa City-kortteliin. Poliisilaitoksen, Teletalon ja virastotalon kehittämissuunnitelmia viedään vauhdilla eteen päin.

City-parkissa ensimmäiseen vaiheeseen tulee ehkä noin 140 paikkaa kahteen tasoon. Kaupunki tekee yleiseen pysäköintiin 60-100 paikkaa. Murto sanoo tilanteen elävän koko ajan. Uusia rakentamishankkeita tulee nyt nopealla tahdilla esiin ja samalla on ratkaistava pysäköinti.

-Korttelin yhteistoimintasopimuksen lähtökohta on, että jokainen kiinteistö huolehtii omasta pysäköintitarpeestaan, minkä lisäksi tulee Williparkin paikat yleiseen pysäköitiin, sanoo Murto.

City-korttelin rakentajat ovat vähän huolissaan paikkojen riittävyydestä. Marian aukion alle jää noin 55 maanpäällistä paikkaa.

-Parkkihalli näyttää aika pieneltä verrattuna tarpeisiin. Toiveena on, että maan alle tulee riittävän iso maksimaalisen kokoinen parkkihalli. Rahoitus vain pitäisi saada järjestymään, sanoo rakennusliike Jatkeen aluejohtaja Jari Salonen.

City-parkin ahtautta helpottaa aikaa myöten ehkä kauppatorin alle rakennettava parkkihalli. Siihen mahtuisi yhteensä 300 paikkaa kahteen kerrokseen. Lisäksi Snellmaninkadun pysäköintitalossa on edelleen osa paikoista vajaassa käytössä.

KUVATEKSTI

Inka Nordlund

City-kortteliin tulevan Marian aukion alle jää noin 55 parkkipaikkaa. Uusia rakennetaan maan alle.

Pormestarin parkin ensimmäinen laajennus toisi lisää 300 paikkaa. Jatkossa halli laajenisi vielä Raatimiehenkadun ohikin.

P-City

Tämänhetkisen suunnitelman mukaan 140 paikkaa kahteen kerrokseen.

Sisäänajo Kirkkokadun puolelta, mutta jatkossa myös Koulukadulta ja ehkä muualtakin.

Rakennettavat kiinteistöt tekevät pysäköintipaikkansa itse ja paikoista on yhteys maan alla Williparkin halliin.

Maan päältä häviää Marian aukiolta noin 55 paikkaa.

P-Pormestari

Nykyisessä Technoparkissa 105 paikkaa. Laajennus toisi ensin 300 ja jatkeeksi vielä yli sata paikkaa.

Sisäänajo nykyisin Valtakadulta kirjaston ja liikenneympyrän välissä. Toinen sisäänajo tulee Willimiehenkadulta Cityconin tontin vierestä.

Paikat tulevat yleiseen käyttöön.

Lähialueen kiinteistöt voivat osoittaa kaavan velvoittamia paikkoja hallista ja samalla osallistua hallin rahoitukseen.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju