Tietojärjestelmä kuormittaa

Eksoten lääkärin mukaan potilastietojärjestelmä estää lääkäreitä keskittymästä potilaisiin.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin potilastietojärjestelmän uusi versio saa lääkäreiltä satikutia. Lääkäreiden mukaan hankala ja hidas Effica-järjestelmä vaikeuttaa lääkäreiden työtä.

Tietohallintoylilääkäri Lauri Lammi vahvistaa, että mielipide on yleinen erikoissairaanhoidon lääkäreiden keskuudessa.

Kymmenkunta lääkäriä on Efficaa koskevassa kyselyssä antanut aiheesta vihaista palautetta.

— Tietotekniikan pitäisi helpottaa työtä, mutta se on päinvastoin lisännyt työtaakkaamme. Paljon sellaista työtä, jota ennen hoitivat sihteerit, on sysätty lääkäreille. Se ei auta, että järjestelmä vielä jumittaa, nimettömänä pysyttelevä lääkäri kertoo.

Effica-kouluttaja Erkki-Pekka Lahti myöntää, että järjestelmässä on puutteita.

— Effican toteutus ei ole kaikkein joustavinta ja käyttäjäystävällisintä. Jotkut valinnat ovat epäloogisia ja ohjelmassa on virheitä, Lahti luettelee.

Lahden mukaan realistisia vaihtoehtoja ei kuitenkaan ole. Muita järjestelmiä ei ole tarjolla eikä uuteen järjestelmään siirtyminen olisi tiukassa taloustilanteessa mahdollista.

Eksoten investoinnit tietotekniikkaan ovat tietohallintojohtaja Toni Suihkon mukaan kokonaisuudessaan yli 10 miljoonaa euroa. Tietojärjestelmien ylläpitämiseen kuluu vuosittain puolesta miljoonasta miljoonaan euroa.

— Toimijat alalla tietävät, ettei meillä ole mahdollisuutta järjestelmän vaihtoon. Niinpä ohjelmaosat ja päivitykset tuodaan meille keskeneräisenä ja vikoja korjaillaan sitä mukaa, kun niistä ilmoitetaan, Lahti toteaa.

Osa lääkäreiden kokemista vaikeuksista liittyy Lahden mielestä siihen, ettei järjestelmää osata käyttää kunnolla.

— Neuvoisin tappelemaan vähemmän, koska tilanne ei tästä miksikään muutu. Kannattaisi käyttää energiansa mieluummin järjestelmän käytön opetteluun.

Lisäksi lääkäreiden asenteissa olisi hänestä parantamisen varaa.

— Erikoissairaanhoidon puolella on vielä torjuntavaihe päällä. Perusterveydenhuollossa ATK-järjestelmistä on paljon pitempi kokemus, Joutsenossa terveyskeskuslääkärinä toimiva Lahti toteaa.

Lahti korostaa sähköisten tietojärjestelmien hyviä puolia, kun erikoissairaanhoito ja perusterveydenhoito ovat samassa tietokannassa.

— Terveyskeskuksessa voidaan helposti jatkaa asian käsittelyä siitä, mihin erikoissairaanhoidossa jäätiin. Tieto kulkee, se on kaikkein tärkein juttu.

Tietojärjestelmää kritisoineet lääkäritkään eivät halua palata menneeseen.

— Ymmärrän, että ATK on nykyaikana välttämätön paha. Toivoisi vain, että voisi keskittyä ydinosaamisalueeseensa eli potilaiden hoitamiseen eikä käyttää tunteja tietokoneen räpläämiseen, Eksoten lääkäri toteaa.

Kuvateksti

Inka Nordlund

Armilan sairaalan terveyskeskuslääkärin Anna-Kaisa Talkan mukaan esimerkiksi diagnoosien haku on Effican päivityksessä vaikeutunut. Myös risteily paperi- ja sähköisten reseptien välillä on aikaavievää.

Kirjoittaja:
Helmi Nykänen