Säästöleikkuri hipaisee urheilun sponsorointia

Sponsorointi. Lappeenranta ja kaupungin yhtiöt satsaavat urheilumarkkinointiin lähes 250 000 euroa vuodessa. Suurimmat tuen saajat ovat SaiPa, Namika ja Pesä Ysit.

Kirjoittaja:
Vesa Salminen

LAPPEENRANNAN säästökuuri näkyy myös kaupungin urheilusponsoroinnissa. Suurta pudotusta ei kuitenkaan edessä ole.

Lappeenrannan kaupunki karsii edellisvuoden 63 000 euron panostuksestaan tänä vuonna 3 000 euroa. Konserniyhtiöistä Lappeenrannan liiketoiminnat pitää tason ennallaan 45 000 eurossa, mutta odottaa kaupunginhallitukselta konserniohjausta. Asuntopalvelut aavistuksen kasvattaa tukeaan.

II kaupunginsihteerin Alina Kujansivun mukaan konserniohjausta ei ole tulossa. Omat markkinointikohteensa kaupunki päättää kesän aikana. Seurojen hakemusten piti olla kaupunginkansliassa viime viikon loppuun mennessä.

Suurin sponsoroija on Lappeenrannan energia, joka tuki urheilua viime vuonna 120 000 eurolla. Energiayhtiö haluaa näkyä nimenomaan omalla alueellaan. Myyntipäällikkö Mikko Tiilikaisen mukaan summa pysyy tänä vuonna jotakuinkin ennallaan, eikä ainakaan kasva.

Kulttuuriin osuus yhtiön jakamasta potista nousee noin kymmeneen prosenttiin.

—  Myös junioritoiminta on hyvin lähellä meidän arvojamme, Tiilikainen sanoo.

 

LAPPEENRANTA tekee markkinointiyhteistyötä SM-tason yksilöurheilijoiden ja seurojen kanssa, jotka menestyvät vähintään valtakunnallisella tasolla ja tuovat kaupunkia näkyviin valtakunnallisessa mediassa.

Lappeenrannan liiketoiminnat ja Lappeenrannan asuntopalvelu tukevat käytännössä vain seuroja. Lappeenrannan energialta euroja saivat viime vuonna yksilöurheilijoista hiihtäjä Riikka Sarasoja, kävelijä Aku Partanen ja nyt jo lopettanut aitajuoksija Ilona Ranta sekä myös jotkut liikuntapaikat.

 

ASUNTOPALVELU budjetoi urheilun kautta markkinointiin tänä vuonna 20 000 euroa. Suurimpia sopimuskumppaneita ovat Liiga-SaiPa Oy ja LrNMKY. Vuokra-asuntoyhtiö tukee reippaasti myös junioriseura PEPOa.

— Meidän tukemme kohdistuu lasten ja nuorten urheiluharrastuksiin.

Asukkaidemme lapset harrastavat jalkapalloa, jääkiekkoa ynnä muuta joukkueurheilua. Henkilökohtaista tukea emme anna, toimitusjohtaja Seppo Ylitalo sanoo.

 

 

Oikaisu

Ravintolapäivästä kertoneen jutun kuvatekstissä kerrottiin, että thaimaalaista keittoa tarjosivat kirkon lähetystyöntekijät, mutta keiton takana olivat pääosin vapaaehtoisista koostuvan lähetystyöryhmän jäsenet.

Lappeenrannan urheilumarkkinointia käsitelleessä jutussa maanantain lehdessä todettiin, ettei kaupungilla ole konserniohjausta sponsorointisopimusten osalta. II kaupunginsihteerin Alina Kujansivun mukaan konserniohjausta ei ole vielä, mutta ohjeistus on tulossa siinä yhteydessä, kun kaupunginhallitus päättää yhteistyösopimuksistaan.

Vesa Salminen