Mutkat suoriksi Rikkilän tiellä

Lappeenranta. Vainikkalan liikenteelle remontoidaan vaihtoehtoinen reitti Vaalimaantieltä. Rikkilän kyläläiset saavat samalla paremman tien Simolaan ja Lappeenrannan keskustaan.

Leena Sallinen

Kaivinkoneet ja traktorit jyryävät Vaalimaantieltä Vainikkalaan vievän Rikkilän maantien varressa. Tien peruskorjaus on alkanut.

Tänä kesänä remonttia tehdään nykyisellä tielinjalla Simolasta neljä kilometriä Rikkilään. Ensi vuonna rakennetaan kolme kilometriä uutta tietä oikaisuksi Rikkilästä Ojalaan parin kilometrin päähän Vainikkalasta.

Yhteensä noin yhdeksän kilometrin kestopäällysteinen seututasoinen tie valmistuu syyskuussa 2014, jos aikataulu pitää kutinsa.

Hyvä homma, sanoo Rikkilässä koko ikänsä asunut Esko Vainikka.

-Remontti piti tehdä jo kymmenen vuotta sitten, mutta se meni jäihin. Nyt tulee hyvä tie kun mutkat oikaistaan.

Tyytyväisenä tietyötä kommentoi myös Hannu Turkkila, Rikkilän asukkaita hänkin.

-Hyvä kun muuttavat hiekkatien päällystetyksi.

Maaseutua halkovan tienpätkän remonttiin ei kuitenkaan panna miljoonia vain paikallisten asukkaiden hyviksi.

Liikenneviraston mukaan tie kunnostetaan vastaamaan Suomen ja Venäjän välisen kansainvälisen rajanylityspaikan kasvavien liikennemäärien tarpeita.

Tarpeita luovat etenkin Allegro-junan matkustajien bussit ja henkilöautot ja Vainikkalan terminaalien rekat. Tarkoitus on tarjota niille vaihtoehtoinen reitti Vaalimaantietä pitkin.

Toistaiseksi Vainikkalan liikenne menee pääasiassa Haapajärven kautta kaartelevaa Vainikkalantietä. Lappeenrannan keskustasta matkaa tulee noin 30 kilometriä.

Vaalimaantietä Simolan kautta Vainikkalaan on suurin piirtein sama matka. Tieremontissa tämä vaihtoehto lyhenee monta kilometriä. Se tarjoaa oikotien myös Vaalimaan suunnasta tulevalle liikenteelle.

Liikenneviraston pari vuotta sitten päivittämässä Simola-Ojala-tien remonttisuunnitelmassa kustannusarvio oli 6,8 miljoonaa euroa.

Suunnitelman toteutuksen mahdollistaa nyt EU:lta ropsahtanut ENPI-raha. Se kattaa 80 prosenttia kuluista, Liikennevirasto maksaa loput.

-Kilpailutuksen jälkeen hinta putosi 5,5 miljoonaan euroon, kertoo urakan valvoja Jukka Mielonen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta.

Tietyömaalla jyryävät Kesälahden Maansiirto Oy:n miehet ja koneet. Esko Vainikka väistelee niitä pyörällä, Hannu Turkkila autolla.

Heidän mukaansa vastedes tielle mahtuu hyvin myös lisää liikennettä.

-Hanttiin ovat panneet kahden talon asukkaat kun tie menee ihan heidän talonsa nurkalta, Vainikka kertoo.

EnPI-raha mahdollisti remontin

Vaalimaantieltä alkavaa Simola-Vainikkala-tietä sanotaan Rikkilän tieksi.

Sen remonttia on suunniteltu Simola-Ojala-välille 1990-luvulta alkaen.

Toteutuksen mahdollistaa viimein EU:n hankkeelle myöntämä ENPI-raha.

Se kattaa 80 prosenttia remontin 5,5 miljoonan euron kuluista.

Liikennevirasto maksaa loput.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen