Imatran tavaraliikenne kasvoi reilusti

Imatran rajanylityspaikalla tavaravienti on lisääntynyt lähes 50 prosenttia. Yhtä selvää syytä piristymiselle ei löydy.

ANTTI HIRSAHO

Imatralla rajan ylitti toukokuussa Tullin mukaan lähes 46 miljoonaa kiloa vientitavaraa. Kasvua toukokuusta 2012 on peräti 46 prosenttia. Kuukausittainen tavaramäärä on ollut reippaasti vuoden takaista korkeampi jo viime syksystä alkaen.

Imatran tullin varapäällikkö Jukka Pesonen ei osaa nimetä mitään yksittäistä tavaralajia, josta reilu kasvu johtuisi.

-Olemme itsekin pohtineet syytä. Kasvua on ollut rahdin lisäksi kaikissa liikennevälineissä.

Transitoliikenteellä, eli Suomen läpi kulkevalla tavaralla lisäys ei selity. Sen määrä väheni Imatralla 45 prosenttia viime vuodesta.

Imatran rajanylityspaikka on perinteisesti ollut suosittu autojen kuljetuksessa. Autokuljetusten osalta transitoliikenne on vähentynyt peräti 57 prosenttia.

Reipas lisäys selittyy osittain

rajanylityksen jouhevuudella.

Imatran tulliselvityksen vastuuhenkilö Minna Terävä kertoo rekkojen suuntaavan pohjoisemmalle rajanylityspaikalle Vaalimaan ja Nuijamaan liikenteen jonoutuessa.

Yksittäistä syytä huimasti kasvaneelle liikenteelle hänkään ei tiedä.

-Suomesta viedään kauttamme runsaasti metalleja, kalkkia ja kemikaaleja. Lisäksi paperiteollisuuden tuotteet ja teollisuuden raaka-aineet ovat merkittäviä vientituotteita.

Lisäksi hän kertoo paketti- ja henkilöautoilla tapahtuvien kaupallisten vientien lisääntyneen.

Toukokuussa rajan ylitti Imatralta itään päin 4 700 kuorma-autoa, eli liikenne väheni 14 prosenttia viime vuodesta.

Imatra on poikkeus, sillä Nuijamaan ja Vaalimaan läpi kulkevat tavaramäärät ovat laskeneet hieman. Vaalimaa on edelleen selvästi vilkkain rajanylityspaikka Itärajalla. Toukokuussa rajan ylitti siellä yli 11 500 kuorma-autoa.

Haminan-Kotkan satama on onnistunut pitämään liikennöintimääriään plussalla transitokuljetusten yleisestä vähenemisestä huolimatta. Toimitusjohtaja Kimmo Naski selittää hyvää alkuvuotta liikennevirtojen keskittymisellä.

-Autojen transitokuljetukset keskittyvät sijaintimme ansiosta meille ja kotimaahan tulevat autot Hangon satamalle.

Toinen satamaa piristävä tuoteryhmä ovat lannoitteet. Venäläiset lannoitteet ovat viime vuodesta alkaen käyneet hyvin kaupaksi maailmalla. Ne tuodaan rautateitse satamaan ja lähtevät maailmalle.

Naski myöntää, että satama on mennyt alkuvuoden taloudellista lamaannusta vastavirtaan. Hän tosin muistuttaa maailman epävarmoista talousnäkymistä.

-Pitkään aikaan ei ole ollut yhtä vaikeaa ennustaa tulevaisuuden näkymiä. Edes paria kuukautta.

Vuonna 2015 voimaan astuva rikkidirektiivi synkentää myös Naskin mieltä. Hän kertoo sataman ajavan väylämaksujen poistamista lisäkustannusten kompensoimiseksi ja merikuljetusten tukemiseksi.

+46%

Vientitavara

Imatralla

-45%

Transitotavara

Imatralla

-6%

Vientitavara

Nuijamaalla

+16%

Transitotavara

Nuijamaalla

-9%

Vientitavara

Vaalimaalla

-33%

Transitotavara

Vaalimaalla

Kirjoittaja:
Antti Hirsaho