Losseille halutaan taas aikataulut

Lossiliikenne. Kylänimen ja Lamposaaren asukkaat ja mökkiläiset vastustavat lossiliikenteen aikatauluihin siirtymistä. Lossien aiheuttamat kustannukset ovat kasvaneet nopeasti.

Matti Saarela

Suurin osa Suomen 41 lossista halutaan kulkemaan aikataulun mukaan. Alustavan suunnitelman mukaan siirtyminen aikataulujen alaiseen liikennöintiin koskee myös Taipalsaaren Kylänimen ja Lappeenrannan Lamposaaren losseja.

Liikenne- ja viestintäministeriö hakee uudistuksella kustannussäästöjä. Lossien aiheuttamat kustannukset ovat viime vuosina nousseet nopeasti samaan aikaan, kun muuhun tienpitoon käytettävissä olevat määrärahat ovat laskeneet budjettileikkausten takia.

Maantielossien liikennöinti kilpailutetaan ensi vuonna ja uusien sopimusten mukainen liikenne aloitetaan vuonna 2015. Aikataulujen mukaiseen liikennöintiin on tarkoitus siirtyä samana vuonna.

-Uusissa sopimuksissa palvelutaso määritellään jokaisen lossin osalta erikseen, saaristoliikenteen palvelutasovastaava Sirpa Vanhala sanoo.

Suunnitteluvastuu on Varsinais-Suomen ELY-keskuksella. Torstaina Vanhala ja suunnittelupäällikkö Hanna Lindholm kertoivat hankkeesta Lappeenrannassa järjestetyssä tilaisuudessa.

Kylänimen ja Lamposaaren asukkaat ja mökkiläiset torjuivat tässä alustavassa kuulemistilaisuudessa ministeriön kaavailut yksituumaisesti.

Lamposaaressa asian tiimoilta pidettiin tiistaina myös asukaskokous. Pasi Tanskanen ja Päivi Haakonsson esittivät kuulemistilaisuudessa kyläyhteisön puolesta kirjallisen kannanoton, jossa vedottiin saaristo- ja hallintolain ohella myös perustuslakiin.

Reijo Lappalainen ja muut paikalla olleet Kylänimen asukkaat ja kiinteistönomistajat muistuttivat myös vaaroista, joita aikatauluihin siirtyminen aiheuttaa liikenteessä. Kapealla ja mutkaisella Kyläniementiellä kolarivaara kasvaa oleellisesti.

Sekä Kylänimen että Lamposaaren edustajat muistuttivat, että aikataulujen mukaista liikennettä kokeiltiin jo molemmilla losseilla vuonna 1995, ja silloin kokeilusta luovuttiin muun muassa sen takia, että kokeilu lisäsi riskikäyttäytymistä liikenteessä.

Ihmetystä herätti myös se, että suunnitelmien pohjana ovat hyvin vanhat tilastot liikennemääristä. Kyläniemen lossin liikenteestä tuorein liikennemääriä kuvaava tilasto on vuodelta 2001 ja Lamposaaren osalta Lindholmin esittelemät tilastot ovat vuodelta 2005.

-Nykyisessä sopimuksessa ei ole pykälää, joka velvoittaisi liikenteen harjoittajaa pitämään kirjaa ja raportoimaan liikennemääristä, Lindholm kertoi syyksi tähän merkilliseen tietokatkokseen.

Kylänimen edustajat muistuttivat, että alueelle on tullut useita kymmeniä uusia lomakiinteistöjä vuoden 2001 jälkeen ja hyvin monet vapaa-ajanasunnot ovat käytössä ympäri vuoden. Sen vuoksi muun muassa työmatkaliikenne Kylänimen lossilla on kasvanut merkittävästi.

Kyläniemen lossi

Liikennöi tarvittaessa.

Lauttavälin pituus 479 metriä.

Uusi lossi, rakennettu vuonna 2011.

Pituus 36,3, leveys 6,8, syväys 2,48 metri.

Kantavuus 60 tonnia, kuivapaino 132 tonnia.

Lamposaaren lossi

Liikennöi tarvittaessa.

Lauttavälin pituus 380 metriä.

Lossi rakennettu vuonna 1972.

Pituus 27,3, leveys 6,8, syväys 1,8 metriä.

Kantavuus 44 tonnia, kuivapaino 72 tonnia.

Kirjoittaja:
Matti Saarela