Lappeenranta tulee jouluna televisiosta

Markkinointi. Lappeenrannan kaupungin uutta imagofilmiä pyöritetään joulukuussa televisiomainoksena Helsingin alueella.

Kirjoittaja:
Liisa Kukkola

Lappeenrannan kaupungin juuri valmistunut imagomarkkinointikampanja osui hyvään saumaan.

Edelliset imagokampanjat, Hynysenranta sekä Lappeenrannan nuoret pr-lähettiläät, toivat Lappeenrannalle kuntamarkkinoinnin SM-kultamitalit. Maineen lisäksi palkintoina oli näkyvyyttä eli ilmoitustilaa ja -aikaa valtakunnallisissa medioissa 50 000 eurolla, jotka on käytettävä vuoden 2013 aikana.

 

Lappeenrannan markkinointiviestintäpäällikkö Mirka Rahman sai näin paljon lisää tilaa mediassa Elä ja voi hyvin?-kampanjalle. Lappeenranta näkyy Helsingin alueella tv-mainoksissa jouluaatosta alkavan viikon aikana.

-Joulun aikana ihmiset rauhoittuvat television äärelle ja haaveilevat tulevasta kesästä. Silloin mainosfilmi kesäisestä Lappeenrannasta uppoaa paremmin kuin marras-joulukuun kiireissä, Rahman uskoo.

 

Helsingin alueella MTV3-kanavalla nähtävien puolen minuutin televisiomainosten lisäksi Lappeenranta näkyy syksyn aikana valtakunnallisissa aikakauslehdissä: Suomen Kuvalehdessä (8.11. ja 5.12.) ja Seurassa (24.10. ja 19.12.). Lisäksi kampanja näkyy joulukuussa Helsingin Sanomien nettilehdessä, ipad-versiossa sekä nyt.fi:ssä.

-Lappeenrannan kaupunkimarkkinoinnin 45 000 euron määrärahoilla tällaiseen näkyvyyteen, erityisesti tv-näkyvyyteen, ei olisi ollut varaa. Ilman kuntamarkkinointivoitosta saatua näkyvyyttä Elä ja voi hyvin -filmi olisi tavoitellut ihmisiä Youtuben kautta, Rahman sanoo.

 

Mainostoimisto Nitro ID:n kanssa toteutettu markkinointifilmi maksoi vajaat 33 000 euroa, loput 45 000 euron määrärahoistaan Rahman aikoo käyttää elokuvateatterinäkyvyyden ostoon Helsingissä.

-Laajakangasmateriaalimme on ideaalinen elokuvateatterimainontaan, jossa myös saavutetaan suuri huomioarvo. Televisiomainoksilla on laskettu saavutettavan kohderyhmämme eli 25-44-vuotiaita ihmisiä 1,3 miljoonaa kertaa, Rahman sanoo.

Suomen Kuvalehden ja Seuran kautta kampanjan on mahdollista tavoittaa vajaat 800 000 lukijaa.

Lappeenrantalaisetkin pääsevät näkemään kaupungistaan tehtyä filmiä koska tahansa.

Enemmän aikaa elämälle – LiveLappeenranta -video löytyy www.lappeenranta.fi/livelappeenranta -sivulta ja englanninkielinen versio A Better Tomorrow – LiveLappeenranta sivulta www.lappeenranta.fi/In_English/LiveLappeenranta.

Pidempi matkailullinen Lappeenrannan esittelyvideo löytyy sivulta www.visitlappeenranta.fi. Matkailuvideon rahoitukseen on ottanut osaa myös VisitLappeenranta-projekti.

Kaikki videot löytyvät Lappeenrannan Youtube-kanavalta: http://www.youtube.com/CityofLappeenranta.

-Videot pyörivät tällä hetkellä myös 4 x 15 sekunnin pätkinä jokaisessa SaiPan kotipelissä, Rahman kertoo.

 

Liisa Kukkola