Hallinnon säästö alkoi puhelin-vaihteesta

Lappeenranta. Lappeenrannan kaupungin hallinnon ensimmäinen yt-menettely koskee vajaata kymmentä henkilöä asiakaspalveluissa.

Kirjoittaja:
HEIKKI SOPANEN

Hallinnon säästöt Lappeenrannassa alkavat asiakaspalvelussa työskentelevistä ihmisistä. Viime viikolla käynnistetty ensimmäinen yt-menettely koskee vajaata kymmentä henkilöä, muun muassa kaupungin puhelinvaihteessa ja teatterin lipunmyynnissä työskenteleviä.

-Suorittavaa työtä tekevät ovat tässä vaiheessa selkein säästökohde. Puhelunvälityksessä työskentelevät ovat tienneet itsekin, että muutoksia on tulossa, sillä mobiililaitteet ovat lisääntyneet. Teatterilippuja ostetaan yhä useammin netistä tai muualta kuin teatteritalosta, kaupungin henkilöstöjohtaja Päivi Savilampi perustelee yt-menettelyn kohderyhmää.

 

Kaupungin hallinnon pitää valtuuston päätöksellä säästää kolmen seuraavan vuoden aikana 2,8 miljoonaa euroa. Säästöt koskevat sekä konserni- että toimialojen hallintoa.

Savilammen mukaan säästöt pitää etsiä pääasiassa henkilöstömenoista. Hallinnossa on noin 200 ihmistä, ja säästöt tarkoittavat 30 henkilötyövuoden vähentämistä vuoden 2016 loppuun mennessä.

Savilampi sanoo, että säästövelvoite on kova muttei mahdoton.

-Olemme tehneet osaamis- ja tehtäväkartoituksen ja ihmisten muutoshalukkuus on hyvä. Näyttää myös, että pääsemme helpommalla kuin alun alkaen oletimme.

 

Savilammen mukaan mylläys koskee kaikkia ja tarkoittaa hallinnon kokonaisuudistusta. Kaupunginjohtaja saa keväällä eteensä esityksen, kuinka uusi hallinto järjestetään.

-Asioita katsotaan toimintaprosessi kerrallaan, ja yritämme selvitä sisäisin järjestelyin. Selvitämme esimerkiksi, voidaanko hallinnon henkilöstöä siirtää muille toimialoille. Aito pyrkimys on, että ihmisillä olisi mielekästä työtä ja se jatkuisi. En kuitenkaan voi mennä takuuseen, etteikö irtisanomisiakin saattaisi tulla.

Savilampi sanoo, että nyt meneillään oleva yt-menettely yritetään saada päätökseen parin viikon sisällä.

-Jatkossa yt-neuvotteluja tullaan käymään koko ajan sitä mukaa kuin toimintoja saadaan perattua.

Heikki Sopanen