Onnettomuus vauhditti tiehanketta

Näylähankkeet. Uusi tie Nuijamaalta Viipurin kehätielle saadaan käyttöön ehkä jo vuonna 2018 Euroopan unionin tuella.

Kirjoittaja:
Matti Saarela

Luoteis-Venäjän tielaitos on aloittanut Nuijamaalta Viipurin kehätielle vievän uuden tien suunnittelun. Euroopan unionin Pohjoisen ulottuvuuden rahasto myönsi marraskuussa tiehankkeen suunnittelua varten 200 000 euron rahoituksen. Rahat on ohjattu Pohjoismaiden investointipankin kautta venäläiselle suunnittelutoimistolle.

Etelä-Karjalan liiton maakuntajohtaja Matti Viialainen uskoo, että uusi tie saadaan käyttöön jo vuonna 2018.

-Venäjän federaation ja oblastin tiesuunnitelmassa hanke on merkitty valmistuvaksi vuoteen 2018 mennessä.

Hankkeesta on käyty alustavia keskusteluja venäläisten viranomaisten kanssa. Viialainen ja Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualueen johtaja Antti Rinta-Porkkunen ovat menossa huhtikuussa Leningradin oblastin tiekomitean vieraiksi asian tiimoilta.

-Sen jälkeen olemme tässä asiassa hieman viisaampia. Tiekomitean puheenjohtaja on juuri vaihtunut, Viialainen kertoo tulossa olevasta tapaamisesta.

 

Helmikuun puolivälissä Saimaan kanavan huoltotiellä kymmenen kuolonuhria vaatinut pikkubussin ja rekan yhteenajo on herättänyt laajan keskustelun uuden tien tarpeellisuudesta myös Venäjän puolella. Viialaisen mukaan venäläiset ovat kertoneet, että tiehanke on nostettu ykkösluokkaan hankkeiden kiireellisyysjärjestyksessä.

Viialainen uskoo, että Etelä-Karjala voi vauhdittaa maakunnalle tärkeätä hanketta Euroopan unionin tuella.

-Asia oli viime viikolla esillä ohjelmointikomitean kokouksessa Pietarissa, Viialainen kertoo. Hänen mukaansa tarkoitus on lyödä juhannukseen mennessä lukkoon hankkeet, joita uudella ohjelmakaudella rahoitetaan.

-Meidän tavoitteemme on, että tämä tiehanke sisältyy rahoitettavien hankkeiden joukkoon.

 

ENI-instrumentin käytössä on seuraavalla ohjelmakaudella ainakin periaatteessa 100 miljoonaa euroa. Ohjelman tarjoamista mahdollisuuksista on kirjoitettu ahkerasti myös venäläisissä lehdissä huoltotiellä sattuneen onnettomuuden jälkeen.

-ENI-rahoista vain puolet voidaan käyttää näihin investointihakkeisiin ja tottakai rahaa sijoitetaan myös muihin hankkeisiin, Viialainen toppuuttelee.

 

Naapuruusohjelman säätöjen mukaan Suomi ja Venäjä rahoittavat kumpikin yhden neljäsosan hyväksytystä hankkeesta. Tuki ei kata suunnitellun 23 kilometrin pituisen tien suunnittelu- ja rakennuskustannuksia, mutta Viialaisen mukaan se on hyvä siemenraha.

EU-rahaa jaetaan monesta tuutista

EU:n raja-alueohjelma: ENI -ohjelmalla (The European Neighbourhood Instrument) tuetaan rajan ylittävää yhteistyötä EU:n ulkorajoilla. Ohjelmassa ovat mukana Suomen puolelta Etelä-Karjala, Kymenlaakso ja Etelä-Savo. Uusi ENI-ohjelma kattaa vuodet 2014-2020 ja sen käytössä on maksimissaan 100 miljoonaa euroa. ENI on jatkoa kaudella 2007-2013 toteutetulle  ENPI-ohjelmalle.

Pohjoinen ulottuvuus: Pohjoisella ulottuvuudella on useita osa-alueita. NDPTL ( Northern Dimension Partnership on Transport and Logistics) rahoittaa logistiikka- ja liikennehankkeita.

Euroopan naapuruus- ja kumppanuusväline:  ENPI (European Neighbourhood and Partnership Instrument), jonka varoista on rahoitettu muun muassa Imatran ja Nuijamaan raja-asemien laajennustöitä ja Viipurin ja Svetogorskin välisen tien perusparannusta.

Matti Saarela