Lappeenrannan mainosrahat vähissä

Kuntamarkkinointi. Kaupunki pystyy valitsemaan vielä uudet pr-lähettiläät. Imatra satsaa Lappeenrantaa enemmän tunnetuksi tekemiseen.

Kirjoittaja:
Heikki Sairanen

Lappeenrannan kaupunkimarkkinointiin varatut rahat ovat käyneet vähiin. Viime vuonna rahaa oli noin 45 000 euroa, mutta tänä vuonna käytössä on enää 20 000 euroa.

Lappeenrannan viestintäjohtaja Alina Kujansivu myöntää, että sillä määrällä ei juhlita. Lappeenrantaa ei pystytä pitämään esillä muualla Suomessa ainakaan suurilla kampanjoilla.

-Tiukalla budjetilla mennään, mutta onneksi meillä on erinomainen tuote, eli Lappeenranta ja sen markkinointia nyt tehdään kaikin voimin ja positiivisella asenteella.

Lappeenrannan pr-lähettiläät kaupunki sentään pystyy vielä valitsemaan.

-Se kuluerä on vain viisi tuhatta euroa vuodessa.

 

Viime vuodenvaihteessa Lappeenranta näkyi Helsingin alueella muun muassa tv-mainoksissa. Hynysenranta sekä Lappeenrannan nuoret pr-lähettiläät toivat Lappeenrannalle kuntamarkkinoinnissa SM-kultaa.

Palkintoina oli näkyvyyttä, eli ilmoitustilaa ja -aikaa valtakunnallisissa medioissa 50 000 eurolla. Voittorahat olivat ylimääräinen lisä ja pudotus siitä on nyt melkoinen.

Viestintäjohtaja Kujansivu muistuttaa kuitenkin, ettei yksin kaupunkimarkkinointiin varatulla budjetilla tehdä Lappeenrantaa tunnetuksi. Kaupunkimarkkinointi on vain yksi osa.

-Hyvällä ja aktiivisella viestinnällä saadaan myös hyvää näkyvyyttä valtakunnallisesti ja esimerkiksi Venäjällä erityisesti Pietarin alueella.

Matkailumarkkinointia tehdään myös GoSaimaan ja Wirman toimesta. Myös markkinointiyhteistyö urheiluseurojen kanssa tuo näkyvyyttä. Markkinointiyhteistyösopimukset tälle vuodelle ovat parhaillaan haettavana. Rahaa on käytössä 50 000 euroa.

 

Imatra satsaa kaupunkimarkkinointiin Lappeenrantaa enemmän. Kaupungin kehittämiskoordinaattori Heikki Laine sanoo, että heillä markkinointiin tänä vuonna on noin 48 000 euroa.

 

Pr-lähettiläät

Kaupungin ensimmäisinä pr-lähettiläinä toimivat break-tanssija Aleksi Esala, purjehtija Anttoni Hautamaa, aitajuoksija Aino Heikkilä, uimari Vilma Ruotsalainen ja taitoluistelija Olivia Tuuva.

Lähettiläät kantavat Lappeenrannan logoa asusteissaan, edustavat tapahtumissa, näkyvät markkinoinnissa ja kertovat tekemisistään sosiaalisessa mediassa.

Vaatimukset: omalla alallaan näkyvä positiivinen, päihteetön 16-22-vuotias lappeenrantalainen.

Heikki Sairanen