Orkesteri hakee kansainvälistä konserttimestaria

Lappeenranta. Liitosselvitys viivästytti vakanssin täyttöä. Soittotaidon ohella haussa on johtamistaito.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö

Lappeenrannan kaupunginorkesteri (LKO) alkaa hakea uutta konserttimestaria alkusyksystä.

Konserttimestarin tarve tuli ajankohtaiseksi Tero Latvalan irtisanouduttua yllättäen loppuvuodesta 2013.

Seuraajan hakemista viivästytti kaupungin virkamiesjohdon halu selvittää LKO:n ja Kymi Sinfoniettan yhdistämistä. Se kariutui, ja orkesteri etsii julkisella haulla konserttimestaria ulkomaita myöten.

— Pyrkimys on löytää mahdollisimman hyvä ja taitava henkilö kehittämään orkesteria. Julkinen haku ja koesoitto ovat paras tapa saada kansainvälisiä nimiä mukaan, intendentti Milko Vesalainen sanoo.

Orkesteri ilmoittaa konserttimestarin vakanssista alan foorumeilla. Koesoitot on tarkoitus järjestää Lappeenrannassa loka—marraskuussa. Koesoitto ratkaisee, mutta koeaika sanelee varsinaisen valinnan.

 

Kansainvälisten muusikoiden kiinnostus Suomen pienintä sinfoniaorkesteria kohtaan selviää syksyllä. Suomalaisorkesterien hyvä maine ja orkesterilakkautukset Euroopassa lisäävät Pohjolan hohtoa.

— Ulkomailta tulleiden muusikkojen osuus kotimaisissa orkestereissa on noin kymmenen prosenttia. Määrä on kasvanut pikkuhiljaa, toiminnanjohtaja Aila Sauramo Suomen sinfoniaorkestereista kertoo.

Suomalaisorkestereiden kansainväliset haut viime aikoina ovat saaneet muusikot liikkeelle. Lahden ja Tampereen avoinna olleita fagotistin paikkoja haki 80 soittajaa, Turun huilun äänenjohtajan vakanssia taas tavoitteli 70 huilistia.

Myös LKO:n viimeisin soittajakiinnitys, portugalilainen fagotisti Maria Castro hakeutui Suomeen ja Lappeenrantaan vakituisen viran vuoksi, joita kotimaassa ei olisi ollut tarjolla.

Konserttimestarin vakituisuus on Vesalaisen mukaan tärkeää orkesterin elävän toiminnan kannalta. LKO:n kevätkautta on rasittanut Latvalan pikaista lähtöä seurannut jatkuva säätö sijaisen saamiseksi.

— Konserttimestarin hakemisessa korostuu liidaustaito ja kyky toimia sekä orkesterin eri sektioiden kanssa että orkesterin esimiehenä orkesterin ja kapellimestarin välissä, Vesalainen listaa vaatimuksia.

 

LKO:n ystävien yhdistys Bravissimo puolestaan toivoo uudelta konserttimestarilta me-hengen nostatusta ja optimistisuutta. Kevätkausi näytti, että niin soittajan kuin yleisönkin on sopeuduttava moneen.

— On tärkeätä opetella, että ihmiset vaihtuvat, ja myös konserttimestarin vaihtuminen välillä voi olla orkesterille hyvä asia. Uudet ihmiset antavat vireyttä, Bravissimon puheenjohtaja Rauni Mali sanoo.

Konserttimestari

Sinfoniaorkesterissa ensimmäisten viulujen äänenjohtaja.

Vastaa jousiston jousituksista, soittaa soolot ja on tavallaan koko orkesterin äänenjohtaja.

Johti konsertteja alun perin yhdessä cembalistin kanssa. Kapellimestarista tuli johtaja musiikin monimutkaistumisen ja orkestereiden suurentumisen seurauksena 1700-luvun lopulla.

Palkkaus riippuu orkesterin koosta ja työehtosopimuksesta, LKO:ssa lähtöpalkka on 2 739 euroa.

Petteri Värtö